USA Today bericht over een onderzoek van de AAA naar 700 ongevallen, waarbij gebruik werd gemaakt van dashboard video. In 9,5% van alle ongevallen bleken de ogen van de bestuurder in de minuten voor het ongeval gesloten. Bij de ernstiger ongevallen liep dit verder op naar 10,8%. “Slaperig rijden is een veel groter issue voor de verkeersveiligheid dan schattingen van de federale overheid laten zien”, aldus David Yang, directeur van de AAA Foundation for Traffic Safety. “Bestuurders die niet genoeg slapen vormen een groot risico voor iedereen op de weg.”
Laatste kilometers kwijt
De slaperigheid kan er volgens de AAA voor zorgen dat automobilisten onbewust in een andere rijstrook gaan rijden. Ook blijkt dat slaperige automobilisten zich naderhand niet meer de laatst gereden kilometers herinneren.
Mensen na nachtdienst
Ook volgens Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars, heeft slaperigheid impact bij de prevalentie van verkeersongevallen. “Denk bijvoorbeeld aan mensen die na hun nachtdienst naar huis gaan, of mensen in busjes die lange dagen maken (en waarvoor anders dan bij vrachtwagens geen regels / tachografen gelden). Los van bewustwording zijn er technologische oplossingen om dit tegen te gaan.”
Onderzoek in Nederland
Ook in Nederland is onderzoek gedaan naar 'slaperigheid' bij veroorzakers van verkeersongevallen al hanteert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in dit verband de bredere term 'vermoeidheid'. Op basis van ouder onderzoek (2012 en eerder) houdt de SWOV het er op dat in 10 tot 15% van de ernstige verkeersongevallen er sprake was van vermoeidheid.
Ogen open houden
In 2011 gaf een kwart van de ondervraagde Nederlandse automobilisten in een vragenlijst aan in het voorgaande jaar minimaal één keer zo vermoeid te zijn geweest dat ze moeite hadden om de ogen open te houden. 4% was daadwerkelijk wel eens in slaap gevallen. Bij vrachtwagenchauffeurs lagen deze percentages toentertijd op respectievelijk 62% en 20%.