De uitzending draaide om een klant van Moneywise die het geld van de verpande bankspaarrekening bij de Rabobank niet vrij kreeg op het moment dat zijn huis met een hypotheek van de Rabobank verkocht werd, zo meldt Moneywise op hun website. "De klant had een verkoopwinst van € 48.000 op de woning en op de bankspaarrekening stond een saldo van € 34.900. Het totale bedrag van € 82.900 had de klant nodig voor zijn nieuwe woning."
Rabobank wou het saldo van de bankspaarrekening niet vrijgeven op het moment dat de hypotheek werd ingelost waardoor de klant te weinig geld had om zijn overbruggingshypotheek in te lossen. Na veel telefoon- en mailverkeer kwam er volgens Moneywise beweging in de zaak toen de klant zijn rechtsbijstandsverzekering inschakelde. "Uiteindelijk wou de Rabobank uit coulance meewerken. Maar daarvoor moest de klant dan wel een brief ondertekenen waarin hij verklaarde dat er sprake was van een restschuld. Terwijl er nota bene € 82.900 overwaarde was. Het dossier werd een schoolvoorbeeld van het niet centraal stellen van de klant." Jeroen Wolfsen, directeur Moneywise, sprak zijn ongeloof uit en zei in de uitzending: "Het is gewoon gijzelen van je geld."
Misgegaan
"Er zijn meerdere dingen misgegaan in dit proces. Een proces wat we nog niet goed hebben ingericht, hebben we heel onhandig proberen op te lossen. Maar we gaan ons best doen om voor alle klanten die het geld uit hun verpande spaarpot willen hebben op de dag van passeren, dit goed te regelen," gaf Lichtenberg toe.