Volgens Eric Horssius van Krantz & Polak is het vertrouwen van de inwoners van Sint Maarten in de afhandeling van hun schade vooral geschaad door eerdere ervaringen tijdens de orkaan Luis in 1995. Een hele groep verzekerden kreeg toentertijd nooit schadevergoeding uitbetaald omdat de verzekeraar EMPIRE failliet werd verklaard, hoewel herverzekeraars voor het ondergaan van EMPIRE $ 20 mln naar bankrekeningen van de CEO hadden overgemaakt.
Ongegronde smoesjes
“Sinds die tijd is het er op eilanden wat good governance betreft, niet beter op geworden”, stelt Horssius. Ook andere verzekeraars zouden zich toentertijd volgens hem schuldig hebben gemaakt aan bedenkelijke praktijken door “met alle soorten van ongegronde smoesjes” de slachtoffers zeer lage schade vergoedingen uit te keren. Horssius noemt met naam de verzekeraars Fatum, Nagico, New India en Ennia, dat vorig jaar bijna omviel doordat de Iraans-Amerikaanse eigenaar Hushang Ansary het bedrijf financieel bijna had leeggetrokken.
Vergeten noch vergeven
Over de afwikkeling van Luis stelt Horssius: “Het sentiment op Sint Maarten is nog steeds zo dat dit vergeten noch vergeven is. Interessant zal zijn om te zien of de aanbeveling van premier Rutte 'om niet te zuinig te zijn' tot schadevergoedingen leidt die menselijk en redelijk zijn. Aangezien een vos wel zijn haren maar niet zijn streken verliest, zal Krantz & Polak de gedupeerde bewoners bijstaan als eigen deskundige.”
Lokale experts
Aangezien het nu nog moeilijk is om naar Sint Maarten te vliegen heeft het bureau al lokale experts ter voorbereiding aan het werk gezet.