“Transparantie geeft mensen weer vertrouwen”, zeggen Viisi-oprichters Tom van der Lubbe, Frank Tukker, Hendrik Schakel en Hergen Dutrieux tegen Juist Magazine. “Net zoals in de veeteelt, energie, voeding of kleding is er in de financiële sector behoefte aan meer transparantie en langetermijndenken.”
Klant geen koning
Daarom weet iedereen binnen het bedrijf wat elke collega verdient. Het past volgens Van der Lubbe bij het zogenaamde holacracy-model. Hierin is geen ruimte voor hiërarchie, alle teams zijn zelfsturend. Ook de buitenwereld kan meekijken: het bedrijfsmodel van het adviesbureau staat gewoon openbaar op de site en concurrenten zijn welkom om mee te kijken.
Als klanten dat bedrijfsmodel lezen, zullen ze zien dat zij bij Viisi niet op de eerste plaats komen. Daar staan de eigen medewerkers. Zij zijn koning, de klant komt op plaats twee, gevolgd door de aandeelhouders en de maatschappij. Van der Lubbe zegt dat klanten hierop goed reageren. Zelf werken ze namelijk vaak in een bedrijf waar de aandeelhouder koning is. “Dat zouden ze zelf ook graag anders zien. Als je op een goede manier uitlegt welke prioriteiten je stelt, is er veel begrip voor”, zegt Van der Lubbe in het interview met Juist.