nieuws

Zomerserie (9) – Mark de Rijke (Hypotheekshop): ‘Data maakt rol adviseur leuker en belangrijker’

Financiële planning 1877

Geen wekker, geen stropdas, geen files. De rust van de zomervakantie is een uitstekend moment voor reflectie. Hoe kijkt de sector terug op de eerste helft van 2019? Vijf weken lang stelt AM elke dag zeven vragen aan een branchegenoot. Volgens Mark de Rijke, directeur Franchise en Distributie van de Hypotheekshop, zouden politici het dossier aflossingsvrij eens vanuit het perspectief van de consument moeten bekijken. “Welk probleem lossen we nu eigenlijk op?”

Zomerserie (9) – Mark de Rijke (Hypotheekshop): ‘Data maakt rol adviseur leuker en belangrijker’

Welke vakantiebestemming kun je iedereen aanraden?
“Portugal, en dan met name de Algarve. Zo’n mooi gebied! De vriendelijke en gemoedelijke sfeer daar is ongeëvenaard. Ook het gebied tussen de Pyreneeën en Barcelona in Spanje is een echte aanrader.”

Gaat je telefoon helemaal uit op vakantie, of laat je stiekem je werkmail binnenlopen?
“Ik laat altijd mijn telefoon aan. Het geeft mij mij, gek genoeg, een rustig gevoel wanneer ik dagelijks even mijn mail kan checken. Wij hebben met een klein team een grote organisatie te runnen en soms is een snelle (re)actie gewoon vereist.”

Politici zouden vaker met specialisten uit de branche moeten sparren

Wat was de meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen halfjaar?
“Dat we eindelijk de eerste stappen hebben gezet om op basis van brondata hypotheekaanvragen te kunnen beoordelen. Dat gaat onze branche zo veel brengen. Niet alleen bij het afsluiten, maar ook in de nazorg en het beheer.”

Welke ontwikkeling in de branche moeten we de komende tijd in de gaten houden?
“Wat enorm belangrijk wordt, is het kunnen leveren van écht toegevoegde waarde aan de klant. Techniek en data vormen aan de ene kant een bedreiging voor de traditionele adviseur. Maar wanneer je het goed inzet, zal het je rol alleen maar veel belangrijker -en vooral leuker- maken.”

Ligt de Hypotheekshop qua doelen in 2019 op schema?
“We liggen op schema qua groei (lees: omzet en aantal nieuwe vestigingen), maar zeker ook qua doelen met betrekking tot het inzetten van nieuwe technieken om het voor onze klanten makkelijker en leuker te maken. Daarnaast werken we hard aan onze dienstverlening op het gebied van verduurzaming en het aansluiten van nieuwe aanbieders. Af en toe passen we de koers tussentijds wat aan, maar dat hoort er gewoon bij wanneer je werkt in een dynamische organisatie en branche.”

Op welk resultaat ben je trots?
“Ik ben er ontzettend trots op dat het door ons ontwikkelde, unieke initiatief de Arbeidsmarktscan na vijf jaar eindelijk ook door NHG geaccepteerd gaat worden.”

Wat moet bovenaan de agenda staan als de politici terugkomen van het zomerreces?
“Politici zouden vaker met specialisten uit de branche moeten sparren. En belangrijker nog: ze moeten zich weer gaan inzetten voor het belang van de consument. Onzinnige regels, zoals zijn opgenomen in het dossier aflossingsvrije hypotheken, moeten bekeken worden vanuit hún perspectief. Welk probleem lossen we nu eigenlijk op? Is er eigenlijk wel een probleem? En práát nou eens met die consument die het betreft. Er zal een wereld voor hen opengaan.”

Claim nu uw zomerkorting op am:events

Twee tips waarmee u deze zomer ticketkorting kunt claimen op am:events!

Tip 1: op 17 september is het het event am:innosurance. Dit is hét innovatiecongres voor de verzekeringsmarkt waar volop inspiratie van buiten de branche én van buiten ons continent naar binnen wordt gehaald. Op het podium staan onder anderen vertegenwoordigers van Bol.com, De Persgroep en de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Discovery.
Download deze zomer de am:bundel over innovatie en ontvang een speciale kortingscode voor dit event.

Tip 2: op 26 november is het tijd voor de Nederlands grootste verzekeringsbranchedag, de am:dag, locatie: Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Tot en met 7 september boekt u dit event tegen speciaal tarief (vroegboekkorting), tickets: www.amdag.nl
Reserveer nu uw stoel en wees gegarandeerd van ontmoetingen met inspirerende sprekers én gelijkgestemden uit de verzekeringsbranche.

Reageer op dit artikel