'Een technische inspectie is nodig, maar hélpt ondernemers ook'

'Een technische inspectie is nodig, maar hélpt ondernemers ook'

Voor een mkb-ondernemer is het belangrijk om zijn risico's te (her)kennen. Pas wanneer hij weet welke risico's hij met zijn onderneming loopt, kan hij ze verkleinen. De technische inspectie door een verzekeraar is nodig om een bedrijf te kunnen verzekeren, maar dat is niet het enige: het hélpt een ondernemer ook, weet Simon de Waard.

Simon de Waard is al veertig jaar technisch inspecteur bij Klaverblad. Hij vertelt hoe een technische inspectie van de verzekeraar in zijn werk gaat en helpend kan zijn voor de ondernemer.

Taxatie en risico-inspectie in één afspraak

Een verzekeraar die al sinds 1850 mkb-ondernemers verzekert, weet maar al te goed dat het ene bedrijf het andere niet is. En dat elk bedrijf daarbij ook zijn eigen uitdagingen kent. Dat vraagt niet alleen om meedenken en maatwerk, maar in sommige gevallen ook om een inspectie op locatie. Simon vertelt: "Als ons acceptatieteam wat meer wil weten over een risico, komen wij [technische inspecteurs] in beeld. Uiteraard gaat dat altijd in nauw overleg met de verzekeringsadviseur. Een inspectie kan digitaal of op locatie. Horeca, garagebedrijven en studentenhuizen bezoeken we bijvoorbeeld altijd wel. Een technische inspectie omvat zowel de taxatie van de opstallen als een risico-inspectie. Dat verrast de verzekeringsadviseur dan ook nog wel eens – in de goede zin."

Ondernemer preventief helpen

Ingenieur Simon de Waard
Ingenieur Simon de Waard

Hoewel een inspectie natuurlijk nodig is, merkt Simon dat een ondernemer het ook als waardevol ervaart: "Ik vind het belangrijk om een fijne, open sfeer te creëren. Alles wat ik concludeer, bespreek ik direct. Aan de hand van de uitkomsten van een inspectie kunnen we bepaalde garanties geven, zoals garantie onderverzekering. Eén van de belangrijkste punten is brandpreventie. Is alles wat een brand kan voorkomen of snel kan verhelpen aanwezig? Zitten de brandblussers op de juiste plek, worden de blusmiddelen periodiek gekeurd? Is de elektra op orde? Dat zijn zaken waar een klant profijt van heeft. Als er brand uitbreekt kan de schade aanzienlijk zijn. Ook als de verzekeraar je helpt, maak je alsnog een behoorlijke klap. Voor een wederopbouw ben je zo een aantal jaar uit de running."

Ook op zonnepanelen wordt in het kader van brandpreventie goed gelet, aldus Simon: "Als het mogelijk is, kijk ik ook altijd op het dak. Liggen de panelen er veilig bij? Zit het goed met de bekabeling, hoe is de dakdoorvoer, is er geen brandbare dakisolatie? Nu ben ik geen elektricien of PV-deskundige, maar bij een inspectie zijn er wel duidelijke basisrisico’s waar ik op kan letten. Daarbij kun je denken aan oneigenlijk gebruik van verlengsnoeren, Stotz zekeringen in de meterkast, de omvormer op brandbare ondergrond of in een stoffige ruimte enzovoorts. En helaas kom ik dat toch nog weleens tegen."

Een klant moet het eigenlijk zien als een gratis service van Klaverblad; voor de taxatie en de risico-inspectie zelf wordt geen bedrag in rekening gebracht. ”
— Simon de Waard

Om de risico’s van brand als gevolg van een defect aan de elektrische of PV-installatie te beperken, stellen verzekeraars vaak een Scope 10 en/of Scope 12-keuring verplicht. Klaverblad is hiervoor recent een partnerovereenkomst aangegaan met EKCN, een jong keuringsbedrijf gespecialiseerd in Scope 8, 10 en 12-keuringen. Door deze samenwerking worden bedrijven die een verzekering aanvragen sneller geholpen met de keuring en krijgen zij korting op de kosten van de keuring.

Zien als een gratis service

Simon heeft in zijn veertig jaar al heel wat bedrijven gezien en met heel wat verzekeringsadviseurs samengewerkt. En daarmee naast veel ervaring ook veel vertrouwen opgebouwd. Hij vindt het belangrijk dat een adviseur dan ook echt van een inspecteur op aan kan: "Vandaar ook die open communicatie. Ik vind het belangrijk dat niemand voor verrassingen komt te staan. Vooral omdat ik me kan voorstellen dat een inspectie toch als een controle voelt. En dat terwijl een klant het eigenlijk moet zien als een gratis service van Klaverblad. De risico’s worden in kaart gebracht en de opstallen worden op herbouwwaarde getaxeerd. Voor de taxatie en de risico-inspectie zelf wordt geen bedrag in rekening gebracht.

Het is daarom ook zo fijn dat de verzekeringsadviseur erbij is, legt Simon uit. "Dat is voor de ondernemer een vertrouwd contact en die kan daardoor nog beter uitleggen wat het belang is van de inspectie en waarom ik bepaalde vragen stel. Daarnaast zorgt het ervoor dat vooraf, tijdens en na het inspectiebezoek alles nog soepeler verloopt. Met een technische inspectie helpt Klaverblad de verzekeringsadviseur en samen met de adviseur zo ook weer de klant."

Dit artikel is gesponsord door Klaverblad Verzekeringen