Het gaat om aanscherping van certificering en andere ingrepen om bij alle partijen, van verzekeraars tot fietsfabrikanten, actie te bevorderen tegen de sterk stijgende diefstal van de kostbare fietsen. De nieuwe normering krijgt handen en voeten via een uitbreiding van het SCM-classificatiesysteem van het Kiwa.
SCM-classificatiesysteem
Met het SCM-classificatiesysteem certificeert het Kiwa beveiligingsmaatregelen tegen diefstal bij auto’s, vrachtwagens en brommers; het keuringsinstituut voegt de categorie e-bikes toe. Dat betekent ook een nieuwe, toekomstbestendige norm voor track-and-tracesystemen, startonderbrekers en alarmsystemen (het ART certificeert al fietssloten en kettingsloten). Unigarant en Bovemij, beide grote verzekeraars van e-bikes, legden bij het Kiwa de opdracht neer om de SCM-klassen uit te breiden. Het blijft aan verzekeraars zelf hoe ze de nieuwe beveiligingseisen toepassen in hun productaanbod.
Huidige beveiligingsnormen achterhaald
Sinds het voorjaar spant het verzekeringsbedrijf van de ANWB zich in om de beveiligingseisen op te schroeven, licht Rogier Eenkhoorn toe; hij is innovatiespecialist bij Unigarant. . Aanleiding is de sterke toename van diefstal van e-bikes, met name van de elektrische fietsen die de afgelopen jaren sterk in prijs stegen tot gemiddeld 2.500 tot 3.000 euro. De huidige beveiligingsstandaard is niet meer van deze tijd; die gaat nog uit van een fiets die 600 euro kost. Eenkhoorn: “Een standaard ringslotje slijp je zo door met een slijptol op accu. Of hij is in sommige gevallen eenvoudig te openen met een powerkey. De fietsbranche stelt zelf nog geen hogere eisen, als verzekeraar zul je zelf eisen moeten gaan stellen.”
Nieuwe eisen zetten aan tot actie
Maar Unigarant wil ook een verantwoordelijkheid nemen voor de branche, zegt Eenkhoorn. “Uiteindelijk wil je dit niet alleen voor een verzekeraar als Unigarant laten gelden, je wil dat de beveiliging in zijn geheel verbetert.” Een uitbreiding van de SCM-classificatie met e-bikes is het geëigende middel daartoe. Deze zet zowel de verzekeraars als de fietsfabrikanten aan tot actie. In de praktijk bleek dit bijvoorbeeld bij de e-bikes van het merk Urban Arrow, een van de fabrikanten die met alle belanghebbenden (verzekeraars, overheid, slotenmakers en leasemaatschappijen) samenwerkt voor betere preventie. Verzekeraars eisten dat de diefstalgevoelige fietsen van Urban Arrow een track-and- tracebeveiliging kregen en dat zette Urban Arrow er toe aan deze al in de fabriek aan te brengen. Eenkhoorn: “Naar dit principe willen we toe voor de hele branche.”
Registratie in samenwerking met de overheid
De uitbreiding van de certificering maakt deel uit van een breder pakket aan maatregelen dat verzekeraars ontwikkelen in samenwerking met de overheid, fietsfabrikanten, leasemaatschappijen, slotenmakers en beveiligingsdiensten. Eenkhoorn: “We moeten op meerdere fronten tegelijk effectieve maatregelen nemen. Daarbij kijken we welke rol elke belanghebbende partij hierbij kan hebben.”
Certificering van de bestaande techniek van track-and-trace was hierbij een eerste stap. Inmiddels bekijkt het Kiwa ook de SCM-classificering voor startonderbrekers en alarmsystemen. Daarnaast voert Unigarant samen met andere verzekeraars gesprekken met de RDW om e-bikes en de verzekerden te gaan registreren met een geautomatiseerd systeem. “Het liefst zien we dat de fabrikanten dat doen bij de productie maar dat is stap twee.”
Samenwerking kan beter
Bij het tegengaan van diefstal van e-bikes blijkt dat coördinatie tussen verzekeraars, fietsleveranciers en beveiligingspartijen samen met de overheid, beter kan. Iets wat inmiddels in gang is gezet via de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.). Deze aanpak is breder dan certificering: samenwerking met overheden om bijvoorbeeld openbare fietsenrekken te behouden of uit te breiden, meer aandacht bij politie en justitie en het bieden van tools voor een bewustwordingscampagne.