Grootschalige diefstal e-bikes: nieuwe normen voor preventie in aantocht

Grootschalige diefstal e-bikes: nieuwe normen voor preventie in aantocht

Unigarant en Bovemij binden in samenwerking met fietsfabrikanten de strijd aan met e-bikedieven. Ze komen in het voorjaar met nieuwe maatregelen om diefstal van elektrische fietsen tegen te gaan.

Het gaat om aanscherping van certificering en andere ingrepen om bij alle partijen, van verzekeraars tot fietsfabrikanten, actie te bevorderen tegen de sterk stijgende diefstal van de kostbare fietsen. De nieuwe normering krijgt handen en voeten via een uitbreiding van het SCM-classificatiesysteem van het Kiwa.

SCM-classificatiesysteem

Met het SCM-classificatiesysteem certificeert het Kiwa beveiligingsmaatregelen tegen diefstal bij auto’s, vrachtwagens en brommers; het keuringsinstituut voegt de categorie e-bikes toe. Dat betekent ook een nieuwe, toekomstbestendige norm voor track-and-tracesystemen, startonderbrekers en alarmsystemen (het ART certificeert al fietssloten en kettingsloten). Unigarant en Bovemij, beide grote verzekeraars van e-bikes, legden bij het Kiwa de opdracht neer om de SCM-klassen uit te breiden. Het blijft aan verzekeraars zelf hoe ze de nieuwe beveiligingseisen toepassen in hun productaanbod.

De fietsbranche stelt zelf nog geen hogere eisen, als verzekeraar zul je zelf eisen moeten gaan stellen”

Huidige beveiligingsnormen achterhaald

Sinds het voorjaar spant het verzekeringsbedrijf van de ANWB zich in om de beveiligingseisen op te schroeven, licht Rogier Eenkhoorn toe; hij is innovatiespecialist bij Unigarant. . Aanleiding is de sterke toename van diefstal van e-bikes, met name van de elektrische fietsen die de afgelopen jaren sterk in prijs stegen tot gemiddeld 2.500 tot 3.000 euro. De huidige beveiligingsstandaard is niet meer van deze tijd; die gaat nog uit van een fiets die 600 euro kost. Eenkhoorn: “Een standaard ringslotje slijp je zo door met een slijptol op accu. Of hij is in sommige gevallen eenvoudig te openen met een powerkey. De fietsbranche stelt zelf nog geen hogere eisen, als verzekeraar zul je zelf eisen moeten gaan stellen.”

Nieuwe eisen zetten aan tot actie

Maar Unigarant wil ook een verantwoordelijkheid nemen voor de branche, zegt Eenkhoorn. “Uiteindelijk wil je dit niet alleen voor een verzekeraar als Unigarant laten gelden, je wil dat de beveiliging in zijn geheel verbetert.” Een uitbreiding van de SCM-classificatie met e-bikes is het geëigende middel daartoe. Deze zet zowel de verzekeraars als de fietsfabrikanten aan tot actie. In de praktijk bleek dit bijvoorbeeld bij de e-bikes van het merk Urban Arrow, een van de fabrikanten die met alle belanghebbenden (verzekeraars, overheid, slotenmakers en leasemaatschappijen) samenwerkt voor betere preventie. Verzekeraars eisten dat de diefstalgevoelige fietsen van Urban Arrow een track-and- tracebeveiliging kregen en dat zette Urban Arrow er toe aan deze al in de fabriek aan te brengen. Eenkhoorn: “Naar dit principe willen we toe voor de hele branche.”

Registratie in samenwerking met de overheid

De uitbreiding van de certificering maakt deel uit van een breder pakket aan maatregelen dat verzekeraars ontwikkelen in samenwerking met de overheid, fietsfabrikanten, leasemaatschappijen, slotenmakers en beveiligingsdiensten. Eenkhoorn: “We moeten op meerdere fronten tegelijk effectieve maatregelen nemen. Daarbij kijken we welke rol elke belanghebbende partij hierbij kan hebben.”

Certificering van de bestaande techniek van track-and-trace was hierbij een eerste stap. Inmiddels bekijkt het Kiwa ook de SCM-classificering voor startonderbrekers en alarmsystemen. Daarnaast voert Unigarant samen met andere verzekeraars gesprekken met de RDW om e-bikes en de verzekerden te gaan registreren met een geautomatiseerd systeem. “Het liefst zien we dat de fabrikanten dat doen bij de productie maar dat is stap twee.”

Samenwerking kan beter

Bij het tegengaan van diefstal van e-bikes blijkt dat coördinatie tussen verzekeraars, fietsleveranciers en beveiligingspartijen samen met de overheid, beter kan. Iets wat inmiddels in gang is gezet via de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.). Deze aanpak is breder dan certificering: samenwerking met overheden om bijvoorbeeld openbare fietsenrekken te behouden of uit te breiden, meer aandacht bij politie en justitie en het bieden van tools voor een bewustwordingscampagne.

Jan-Willem Oomen

Jan-Willem Oomen

redacteur AM

Univé stopt met het verzekeren van fatbikes

Univé stopt met het verzekeren van fatbikes

Fatbikes worden zo vaak gestolen dat Univé direct stopt met het verzekeren van de fietsen. ''Het hoge aantal diefstallen zorgt voor een te groot risico,'' laat een woordvoerder van de verzekeraar weten. Afgelopen maandag liet Unigarant ook weten om dezelfde reden voorlopig te stoppen met het verzekeren van fatbikes.

Verbond: Eigenaar e-bike moet meer doen tegen diefstal

Verbond: Eigenaar e-bike moet meer doen tegen diefstal

Fietseigenaren zouden zelf veel meer moeten doen om te voorkomen dat hun e-bikes worden gestolen, stellen het Verbond van Verzekeraars en de politie. "Aan de preventiekant moet meer gedaan worden, het aantal diefstallen is nu veel te groot", zegt een woordvoerder van de verzekeraars.

Onderzoek: verzekeringsmarkt e-bikes groeit met ruim 200 miljoen euro

Onderzoek: verzekeringsmarkt e-bikes groeit met ruim 200 miljoen euro

Nederlanders hebben in 2022 in totaal 550 miljoen euro uitgegeven aan het verzekeren aan hun elektrische fiets. In 2021 ging dat nog om 313 miljoen euro. Dit blijkt uit de derde editie van de E-bike Monitor van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. Deze stijging komt door de groei van het aantal e-bikes en hogere maandelijkse kosten voor de verzekering.

'Veel bezorgrestaurants met e-bikes lopen nog steeds grote risico's'

'Veel bezorgrestaurants met e-bikes lopen nog steeds grote risico's'

Pizzakoeriers die door een valpartij het faillissement van hun baas veroorzaken. Het is een reëel gevaar als de bezorger op een onverzekerde e-bike reed. Een particuliere e-bike valt wel onder de AVP, maar een zakelijke e-bike niet onder de AVB. Hoewel er al enkele jaren aandacht wordt gevraagd voor dat feit, heeft dat volgens RTL Nieuws nog niet alle bezorgrestaurants bereikt.