WeGroup stoomt door en lanceert Zakelijke Risicoscan in Nederland

WeGroup stoomt door en lanceert Zakelijke Risicoscan in Nederland
Met de scan worden adviseurs, volmachtbedrijven en serviceproviders geholpen om het hele proces rond zakelijk advies te centraliseren en vereenvoudigen.

Dat het Belgische technologiebedrijf WeGroup naar Nederland is gekomen om te blijven, werd enkele maanden geleden al duidelijk. In februari openden ze de deuren van het kantoor in Den Bosch. Gelijktijdig lanceerden ze hun verzekeringsplatform dat adviseurs en volmachtbedrijven ondersteunt bij advisering en actief portefeuillebeheer. Sindsdien gaat het WeGroup voor de wind en komen ze met de Zakelijke Risicoscan.

Negen maanden na lancering van het verzekeringsplatform tekenden al heel wat partijen in op het aanbod van WeGroup en werd het platform in Amsterdam bekroond met de prestigieuze Diamond Award. Met de lancering van de Zakelijke Risicoscan zet het bedrijf haar volgende stap in de Nederlandse markt.

Tijdrovend proces

Zakelijke risico’s en behoeften in kaart brengen om die vervolgens te koppelen aan de perfecte verzekeringsoplossing; het behoort tot de vaste werkzaamheden van adviseurs maar is allesbehalve een simpele opdracht. Zo zal elke verzekeringsadviseur je vertellen. Het is een complex proces dat aandacht en expertise vraagt, en bovenal ontzettend tijdrovend is. Net daar wil WeGroup met haar nieuwe Zakelijke Risicoscan het verschil gaan maken.

Met de scan worden adviseurs, volmachtbedrijven en serviceproviders geholpen om het hele proces rond zakelijk advies te centraliseren en vereenvoudigen. Dat gaat van het inventariseren van risico’s en behoeften tot het voorleggen van een professioneel adviesrapport en pro-actief portefeuillebeheer.

Grootste databank van Nederland

Hoe werkt dat? Alles start bij WeGroup’s intussen bekende data-machine. Op basis van de bedrijfsnaam roept het systeem tientallen externe bronnen aan, zoals de KVK of de Graydon databank, om het bedrijf zo goed mogelijk in kaart te brengen. Het zou naar verluid gaan om de grootste databank van bedrijfsgegevens in Nederland. Met een klik op de knop komt de adviseur bijvoorbeeld te weten hoeveel personeelsleden een bedrijf in dienst heeft, wat de financiële resultaten zijn of als een bedrijfspand zonnepanelen op het dak heeft liggen.

Met een klik op de knop komt de adviseur bijvoorbeeld te weten hoeveel personeelsleden een bedrijf in dienst heeft”

Daarna volgt een ‘dynamische vragenlijst’. Dat is een vragenlijst volledig op maat van de klant of prospect. Elke vragenlijst past zich namelijk aan op basis van het gesprek dat gevoerd wordt. Herkent het systeem bijvoorbeeld een bouwonderneming of accountant, dan worden enkel de vragen gegenereerd die voor dat type bedrijf relevant zijn. Ook hier worden externe databronnen aangesproken om zoveel mogelijk vragen reeds vooraf automatisch in te vullen. Ook voor bestaande klanten kan dezelfde werkwijze gehanteerd worden, mede doordat het systeem te koppelen is aan de meest gebruikte CRM’s en polisadministratie pakketten.

Adviseur aan de knoppen

Inventariseren van risico’s en behoeften is één ding, maar dat moet uiteraard ook leiden tot gepast verzekering- en preventieadvies. Ook daar wisten ze bij WeGroup raad mee. Aan de hand van de antwoorden uit de dynamische vragenlijst gaat een intelligent advies algoritme aan de slag. Het systeem legt alle producten voor in de vorm van ‘Aanbevelingen’ die worden gerangschikt op basis van prioriteit.

“Daarmee kan de adviseur dan aan de slag” verduidelijkt countrymanager Arjuna Bosch. “Het is namelijk belangrijk dat de adviseur wel aan het stuur blijft zitten. Automatiseren is noodzakelijk, maar dat houdt niet in dat een computer adviseurs zomaar kunnen vervangen. De expertise van de adviseur staat centraal om de klant écht verder te helpen. Ons advies algoritme dient dus ter ondersteuning en om zaken sneller te laten lopen, bijvoorbeeld om het uiteindelijke advies efficiënt in een professioneel adviesrapport te gieten”.

Focus op de toekomst

Ook na het initiële adviesproces wil WeGroup de adviseur blijven ondersteunen. Zo houdt het systeem bij welke adviezen in het verleden werden gegeven en welke daarvan door de klant zijn opgevolgd. Tegelijk kan makkelijk worden onderzocht of bepaalde risico’s en behoeften door de tijd veranderen. Dat alles in het kader van zorgplicht en pro-actief portefeuillebeheer.

Daar houdt het voor het bedrijf echter niet op. Er wordt al luidop nagedacht over verdere ontwikkelingen. “We geloven er stellig in dat de adviseur moet uitgroeien tot een ware risicomanager. Advies moet verder gaan dan enkel maar een oplossing op een verzekeringsvraagstuk. We zetten daarom nu al in op zaken als preventieadvies en pro-actieve klantcommunicatie. We hebben grote plannen, en met een focus op de toekomst zijn we ervan overtuigd dat we dingen kunnen realiseren die vandaag niemand voor mogelijk houdt", besluiten ze bij WeGroup.

Dit artikel is gesponsord door WeGroup.