Adviseurs over waterschade Valkenburg: 'Beurspolis niet per se slecht'

Adviseurs over waterschade Valkenburg: 'Beurspolis niet per se slecht'

Nu Valkenburg weer de eerste toeristen ontvangt na de grote wateroverlast van vorige maand en de schade op veel plekken is vastgesteld, kan de afhandeling beginnen. Maar deze verloopt niet overal even soepel. Waar de particuliere schade goed opgelost lijkt te worden, lopen ondernemers met een beurspolis tegen een muur. AMweb bespreekt de situatie telefonisch met twee intermediairs uit Valkenburg.

“De afhandeling bij verzekeraars als Nationale-Nederlanden en ASR verloopt goed en snel”, aldus een Valkenburgse adviseur die alleen anoniem zijn verhaal wil doen. De problemen liggen vooral bij beursverzekeraars van het Britse Lloyd’s. De man heeft een paar klanten die via de assurantiebeurs verzekerd zijn. Voor hun schade is geen dekking.

'Geen slechte polissen'

Terwijl het volgens de adviseur geen slechte polissen zijn: “Net als Nationale-Nederlanden, Interpolis en Centraal Beheer is er geen dekking voor waterschade door overstroming. Het verschil is dat Nederlandse verzekeraars zich coulant opstellen door wel eenmalig uit te keren in tegenstelling tot de buitenlandse beursverzekeraars die niet hun verantwoordelijkheid nemen.”

Te coulant

Miriam Habets werkt in de schadeafhandeling bij Sleipner Financieel Advies, waar vooral veel particuliere schades binnenkomen. De afhandeling van vooral kleine schades lijkt tot nu toe soepel te verlopen. Verzekeraars zijn volgens Habets coulant, soms zelfs te coulant. “Daardoor wordt het oneerlijk voor mensen die wel uitgebreid verzekerd zijn.” Wat de zwaarder getroffen klanten betreft, zegt ze dat mensen nu pas inzicht beginnen te krijgen in de precieze omvang van de schade.

Nu moeten ze offertes gaan aanleveren en dat gaat moeizaam, omdat iedereen dezelfde vijver vist”

Vissen in dezelfde vijver

“Sommige verzekeraars zijn makkelijk, vooralsnog. Je weet niet of dat aan het einde van de rit ook nog is. Andere verzekeraars doen best moeilijk, maar het is lastig om daar op dit moment iets over te zeggen”, aldus Habets. Ze vertelt dat bewoners van Valkenburg tot nu toe vooral bezig zijn geweest met schoonmaken, huisvesting, het afvoeren van spullen en plaatsen van pompen. “Nu moeten ze offertes gaan aanleveren en dat gaat moeizaam, omdat iedereen dezelfde vijver vist. Aannemers et cetera zitten zo vol dat dit nog maanden gaat duren.”

'De klant gaat voor'

Toch hoeven ze bij Sleipner niet door in de zomervakantie. De meldingen zijn doorgezet naar de verzekeraars en nu ligt de actie meer bij de verzekerden, vertelt Habets. Ze verwacht dan ook dat de drukte tegen het einde van het jaar weer gaat toenemen als er meer duidelijkheid is over de grote schades. Voor de anonieme adviseur zit er geen vakantie in. “De vakanties zijn verschoven, de klanten gaan voor”, zegt hij.

Advies in de toekomst

Beide adviseurs denken dat de overstromingsschade impact gaat hebben op hun advies in de toekomst. Zo zullen sommige verzekerden die voor lage premies en een summiere dekking hebben gekozen, zich voortaan wellicht uitgebreider gaan verzekeren. En worden beurspolissen voortaan mogelijk minder geadviseerd. Het advies aan Lloyd’s luidt dan ook om toch met een uitkering over de brug te komen. “Anders worden ze niet meer meegenomen in ons advieswerk”, zegt de intermediair.

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.