nieuws

Zomerserie (8) – Will Hoogstad (Unigarant): ‘Disruptors leggen zich nu toe op de schadeketen’

Schade 2244

Geen wekker, geen stropdas, geen files. De rust van de zomervakantie is een uitstekend moment voor reflectie. Hoe kijkt de sector terug op de eerste helft van 2019? Vijf weken lang stelt AM elke dag zeven vragen aan een branchegenoot. Will Hoogstad is CFO van Unigarant en vindt dat verzekeraars lean and mean moeten zijn. “Alleen dan kan je reageren op de nieuwe werkelijkheid. Of het nu concurrentie is, een kleinere markt of een hogere letselschadelast.”

Zomerserie (8) – Will Hoogstad (Unigarant): ‘Disruptors leggen zich nu toe op de schadeketen’

Welke vakantiebestemming kun je iedereen aanraden?
“Zolang de kids (meiden 18 en 19) nog meegaan gaan we naar verre bestemmingen. Zuid-Afrika bijvoorbeeld was een belevenis. Wat een overweldigende ervaring als je met een huurauto het Krugerpark binnenrijdt. Overal antilopes, giraffen en olifanten zonder hekken ervoor. Totdat op de enige zandweg naar je lodge er drie jachtluipaarden liggen. En geen aanstalten maken om weg te gaan. Gelukkig hadden ze na 15 minuten een volgende afspraak en met klotsende oksels konden we verder. Zeker doen! Maar vergeet ook Maleisië niet en boek een paar nachten in The Edison in George Town Penang. Of maak een rondje Californië en Nevada: altijd goed!”

Gaat je telefoon helemaal uit op vakantie, of laat je stiekem je werkmail binnenlopen?
De telefoon gaat alleen uit als ik vergeet de batterij op te laden. Dit jaar gaan we naar Australië en de hele familie kan niet zonder dat ding. Gekscherend noem ik ons weleens de mobiele eenheid. Speciaal voor deze vakantie heb ik een mifi-router aangeschaft want de mb’s zijn nogal prijzig daar. Kaartje van een lokale provider erin en we hebben onze eigen hotspot ‘voor weinig’. En ja, ook de kantoormail gaat gewoon door. ’s Ochtends als de familie nog aan het opstarten is (discussies over kledingkeuze en make-up nemen, zeg maar, wat tijd) kan ik zonder dat het opvalt toch wat mail wegtikken. Scheelt weer als je terug bent op kantoor.”

Partijen met het nieuwe goud, zoals Google, kunnen Nederland nog steeds zien als de poort naar Europa

Wat was de meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen halfjaar?
Daar hoef ik niet lang over na te denken: mijn jongste dochter is geslaagd voor het atheneum. Maar dan op haar manier. Dat wil zeggen: studeren is pas aan de orde wanneer alle vloggers bekeken zijn, als alle streaks op tijd beantwoord zijn, wanneer je helemaal bij bent met de zes series die je volgt op Netflix en een paar levels gehaald zijn in je favoriete game. En dan slagen met 0,1 punt speling. Een ware Houdini-act, waarna madam zegt: ‘Het is toch genoeg?’ En eerlijk gezegd, waren we lang geleden zelf ook niet tevreden met een zesje? Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.”

Welke ontwikkeling in de branche moeten we de komende tijd in de gaten houden?
We hebben een vrij open markt. Het ging de afgelopen jaren over ‘disruption’ zoals Über en Netflix. We zien dat soort ‘verstoorders’ zich nu toeleggen op onderdelen van de schadeketen. Denk aan risicobeoordeling met een app. Partijen met het nieuwe goud (data) zoals Google kunnen Nederland nog steeds zien als de poort naar Europa. Wat er ook op ons afkomt, het is zaak om als verzekeraar ‘lean & mean’ te blijven. Alleen dan kan je reageren op de nieuwe werkelijkheid, of het nu concurrentie is, een kleinere markt vanwege zelfsturende auto’s of een hogere letselschadelast.”

Ligt Unigarant/ANWB Verzekeren qua doelen in 2019 op schema?
Absoluut! Elk jaar maken we een zogenaamde ‘strategiekaart’ waarop de doelstellingen voor dat jaar gevisualiseerd zijn (plaatjes dus). En vier keer per jaar hebben we voor alle medewerkers een bijeenkomst waar de update van die kaart ook op de agenda staat. Zo kunnen we de voortgang en de successen delen met het hele bedrijf. Dit jaar hebben we onder andere ‘voortouw in vernieuwing’, ‘onderscheidende groei (op vernieuwende producten)’ en ‘klantbeleving en rendement’ op de kaart gezet. Op (bijna) alle gebieden boeken we successen. En dan komt het rendement vanzelf en is het fijn de CFO van dit mooie bedrijf te zijn. Oh ja, ‘trots’ staat ook op de kaart!”

Op welk resultaat ben je trots?
Daarvoor moet ik terug gaan in de tijd. Zo’n zeven jaar geleden hebben we de strategische keuze gemaakt om aanzienlijk te investeren in databases. Eerst de polis- en schadedata, daarna de financiële data en tegenwoordig ook veel externe data. De collega’s (afnemers) van de gegevens zijn er vanaf het begin bij betrokken opdat het geen feestje van de techneuten was, maar een bron van informatie voor het hele bedrijf. Wat we nu Business Intelligence noemen heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van de onderneming. Of het nu om pricing gaat of de effectiviteit van marketingacties, alles komt uit het datawarehouse. Real time, dat ook nog.”

Wat moet bovenaan de agenda staan als de politici terugkomen van het zomerreces?
“Dat is een lastige vraag, maar ik zou dan toch gaan voor geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Omdat we een volle dochter van de ANWB zijn een paar voorbeelden uit de autowereld. Met de nieuwe uitstoottest WLTP (heeft de NEDC-norm vervangen) scoort dezelfde auto een hogere CO2-waarde. En dus incasseert de overheid meer BPM dan daarvoor, want die BPM is van de CO2 afhankelijk. De correctie is beloofd maar nog steeds niet doorgevoerd. En het stimuleren van electrisch rijden kent een onverwachte wending. In weerwil van Autobrief II gaat de bijtelling voor emissieloze auto’s volgend jaar naar 8 procent tot een aanschafwaarde van € 45.000 (is 4 procent en € 50.000). Klein bier overigens in relatie tot het al dan niet afschaffen van de dividendbelasting.”

Claim nu uw zomerkorting op am:events

Twee tips waarmee u deze zomer ticketkorting kunt claimen op am:events!

Tip 1: op 17 september is het het event am:innosurance. Dit is hét innovatiecongres voor de verzekeringsmarkt waar volop inspiratie van buiten de branche én van buiten ons continent naar binnen wordt gehaald. Op het podium staan onder anderen vertegenwoordigers van Bol.com, De Persgroep en de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Discovery.
Download deze zomer de am:bundel over innovatie en ontvang een speciale kortingscode voor dit event.

Tip 2: op 26 november is het tijd voor de Nederlands grootste verzekeringsbranchedag, de am:dag, locatie: Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Tot en met 7 september boekt u dit event tegen speciaal tarief (vroegboekkorting), tickets: www.amdag.nl
Reserveer nu uw stoel en wees gegarandeerd van ontmoetingen met inspirerende sprekers én gelijkgestemden uit de verzekeringsbranche.

Reageer op dit artikel