nieuws

Aon ziet aantal afgesloten cyberpolissen explosief stijgen

Schade 918

Risico- en verzekeringsadviseur Aon heeft het aantal cyberverzekeringen in 2018 meer dan zien verdubbelen. Volgens de Rotterdamse verzekeringsmakelaar hebben grote aanvallen en de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) het cyberbewustzijn opgekrikt, al blijft de basishygiëne bij veel bedrijven nog achter.

Aon ziet aantal afgesloten cyberpolissen explosief stijgen

Volgens Aon zijn steeds meer bedrijven zich bewust van het potentieel financieel verlies als gevolg van een cyberaanval. Waar grote aanvallen in 2017 een wake-upcall waren, werd dit jaar pas echt de gevolgschade zicht- en tastbaar.  Ook de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) droeg bij aan de algemene bewustwording rondom het thema cyber.

Insider-risico

Bewustzijn is één ding, maar  bedrijven weten volgens Maarten van Wieren, managing director Aon’s Cyber Solutions Group, niet goed waar te beginnen.   “Vaak is met name het zogeheten ‘insider-risico’ nog onderbelicht. Het grootste cyberrisico zit namelijk tussen toetsenbord en stoel”, aldus Van Wieren.

Liever lui dan moe

Cybercriminelen gebruiken volgens Van Wieren steeds meer geavanceerde technieken, maar zijn ook liever lui dan moe. “Zolang de basishygiëne op het gebied van cyber bij veel bedrijven niet op orde is, zal dat ook niet snel veranderen.”De periode rond de feestdagen is een populair moment voor cybercriminelen om toe te slaan. “Vaak zijn mensen rond die periode wat minder oplettend, werk en dus apparatuur wordt meer naar huis genomen en systemen worden eerder met persoonlijke accounts en devices benaderd.”

 

Reageer op dit artikel