nieuws

Zomerserie (20) – Chantal Vergouw (Interpolis): ‘Oude wijsheden loslaten is moeilijker dan nieuwe oplossingen bedenken’

Schade 3234

Hoe kijkt de sector vanaf het strand, vanuit een berghut of vanaf het eigen balkon terug op het eerste halfjaar van 2018? En wat kunnen we komende maanden nog verwachten? Deze zomer stelt amweb dagelijks zeven vragen aan een branchegenoot. Directievoorzitter Chantal Vergouw van Interpolis vraagt zich af hoe de sector om moet gaan met nieuwe klimaatrisico’s.

Zomerserie (20) – Chantal Vergouw (Interpolis): ‘Oude wijsheden loslaten is moeilijker dan nieuwe oplossingen bedenken’

Zet je de dekking voor gevaarlijke sporten aan of lig je risicoloos aan het zwembad in het resort deze zomer?
“Ik zou graag vertellen dat ik mijn vakanties bungeejumpend, skydivend en diepzeeduikend doorbreng, maar sportief gezien ben ik een klein drama. We gaan dit jaar rondreizen door Italië. Van noord naar zuid en weer terug. Lekker zingen in de auto, genieten van het heerlijke eten, zon, cultuur en de natuur; een mooie mix van alles wat we leuk vinden.”

Op welk resultaat uit het eerste halfjaar kijk je met veel genoegen terug?
“We willen met Interpolis een bijdrage leveren aan het oplossen van problemen met een grote maatschappelijke relevantie. En daar durf ik stevige ambities voor neer te zetten. Onder andere het aantal verkeersongevallen in Nederland met 25% verminderen in 2020. Een eerste stap hebben we gezet met onze AutoModus-app die afleiding in het verkeer door de smartphone tegengaat. Inmiddels heeft de app meer dan 170.000 gebruikers. Op het vlak van veilig wonen ontwikkelden we ThuisWacht: het nieuwe, slimme veiligheidspakket ter bescherming van jouw huis en al je dierbare bezittingen. Of op het vlak van welbevinden. Interpolis wil het aantal burn-out-gerelateerde klachten reduceren. Eén op de vijf mensen tussen 20 en 40 heeft last van burn-outverschijnselen. De impact daarvan is groot. Daarom hebben we begin dit jaar, samen met voormalig judoka en ervaringsdeskundige Edith Bosch, ons meerjarig gezondheidsprogramma gelanceerd. De introductiefilm met Edith, waarin we de problematiek bespreekbaar willen maken, heeft meer dan 3 miljoen unieke kijkers gehad. Dat is impact maken.”

Traditionele klantbediening voldoet niet meer.

Met welk project mogen collega’s je aan het strand lastigvallen?
“Ik ben in de basis 24/7 beschikbaar voor Interpolis en de Rabobank. Dat hoort bij mijn verantwoordelijkheid, ook tijdens vakanties. Gelukkig kan ik leunen op mijn directie, collega’s en ook de Rabobank, die dag in, dag uit bezig zijn voor onze klanten. Soms vraagt een situatie om mijn onmiddellijke aandacht. Dan ben ik vanzelfsprekend meteen beschikbaar.”

Waar moet de branche na de zomer haast mee maken?
“Wat mij betreft moet iedereen haast maken met het versneld, omnichannel, frictieloos bedienen van klanten. Traditionele klantbediening voldoet niet meer. Als verzekeraar moet je naast risico’s delen, solidariteit organiseren en schade vergoeden, nieuwe verdienmodellen verkennen. Dat vereist een fundamenteel andere mindset en een disruptieve strategie. Het loslaten van oude wijsheden is overigens vaak lastiger dan het bedenken van nieuwe oplossingen.”

Welke discussie mag nu wel eens gesloten worden en hoeft na de vakantie beslist niet heropend te worden?
“Ik kan en wil niet voor de branche spreken en iedere discussie die ontstaat omdat klanten dat van ons vragen, is er een die gevoerd moet worden. Waar ik me sterk voor maak is de discussie over de gevolgen van het onveilig gebruik van de smartphone in het verkeer. Wij zien als verzekeraar dagelijks de materiële schade, maar vooral het letsel. Het zorgt voor verschrikkelijk veel verdriet.”

Welk nieuws of welk dossier gaat de sector komend halfjaar bezighouden?
“Het is niet zozeer ‘een dossier of nieuws’, en het gaat veel verder dan het komende halfjaar, maar de schade door klimaatverandering stijgt – wereldwijd en in Nederland. Ook krijgen we te maken met nieuwe risico’s als gevolg van nieuwe technologieën. Hoe gaan we daar, als sector, mee om?”

Welk succes hoop je op de kerst- of nieuwjaarsborrel te kunnen melden?
“We zijn enige tijd geleden begonnen met een belangrijk wetenschappelijk, innovatief experiment om de verkeersvaardigheden van basisscholieren te vergroten. De onderzoeksresultaten zijn veelbelovend. Het toont aan dat onze nieuwe aanpak de verkeersvaardigheden van basisscholieren significant vergroot. En dat op een manier die ook als prettig wordt ervaren. Na de zomer stellen we deze dienst beschikbaar. Ik hoop aan het eind van het jaar te kunnen zeggen dat het een groot succes is geworden en dat Interpolis daarmee Nederland weer een stuk veiliger heeft gemaakt.”

Reageer op dit artikel