nieuws

Zomerserie (6) – Hanneke Jukema (DAS): ‘Het zal lastig zijn om 100% aan de AVG te voldoen’

Schade 1238

Zomerserie (6) – Hanneke Jukema (DAS): ‘Het zal lastig zijn om 100% aan de AVG te voldoen’

Hoe kijkt de sector vanaf het strand, vanuit een berghut of vanaf het eigen balkon terug op het eerste halfjaar van 2018? En wat kunnen we komende maanden nog verwachten?. Deze zomer stelt amweb dagelijks zeven vragen aan een branchegenoot. Algemeen directeur Hanneke Jukema van DAS maakt zich grote zorgen over cybercrime. “Die grijpt meer en meer om zich heen en dat heeft ook effect op onze sector.”

Zet je de dekking voor gevaarlijke sporten aan of lig je risicoloos aan het zwembad in het resort deze zomer?
“Vorig jaar heb ik een verre reis met mijn dochter naar Japan gemaakt, een prachtige ervaring in een ver land. Dit jaar kies ik voor een mooie bestemming binnen Europa, waar we ons laten verwennen in een hotel. Een vakantie waar een minder uitgebreide reisverzekering prima bij past.”

Op welk resultaat uit het eerste halfjaar kijk je met veel genoegen terug?
“Op onze aangescherpte strategie. De toegankelijkheid van het recht en onze maatschappelijke relevantie staan daarin centraal. Met ons nieuwe directieteam en de mensen eromheen, hebben we die klus samen geklaard. Na de zomer zetten we het gas erop om de strategie te implementeren.”

Met welk project mogen collega’s je aan het strand lastigvallen?
“Tja, wat is tegenwoordig nog vakantietijd? Natuurlijk probeer ik in mijn vakantie echt tot rust te komen, tijd te besteden aan mijn familie en te reflecteren op alles wat er om mij heen gebeurt. Je merkt echter steeds meer dat werk en privé door elkaar heen lopen. Uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld 82 uur per week bereikbaar zijn voor onze baan. Er wordt langer doorgewerkt, de bereikbaarheid is vergroot en de stress rond arbeid neemt toe. En er is tegenwoordig ook geen echt zomerreces meer, door spreiding van de vakanties. Op vakantie of niet, als collega’s mij nodig hebben, dan ben ik bereikbaar en heb ik daar geen problemen mee. Dat geldt voor hen straks ook als ik weer terug ben en zij op vakantie gaan.”

Waar moet de branche na de zomer haast mee maken?
“Het imago van zowel rechtsbijstand als incasso staat onder druk door vooral negatieve publiciteit. Dat is niet goed. Omdat beide maatschappelijk zeer relevant zijn, zullen we als branche die relevantie veel indringender voor het voetlicht moeten brengen. Ik sta wat dat betreft achter de plannen van het kabinet om de incassobranche verder te reguleren. We denken daar als DAS graag over mee.

Met nieuwe initiatieven, innovatie en alternatieve methodes van geschiloplossing moeten we het recht toegankelijk houden. Zo zien we dat mediation en bijvoorbeeld de spreekuurrechter en regelrechter er toe leiden dat geschillen sneller en goedkoper worden opgelost en dat mensen die tegenover elkaar stonden weer met elkaar door een deur kunnen. Daar doen we het voor.”

Welke discussie mag nu wel eens gesloten worden en hoeft na de vakantie beslist niet heropend te worden?
“Helaas blijft de discussie over de vrije advocaatkeuze steeds maar weer opkomen, veelal vanuit een negatief gezichtspunt. Dat is jammer. De gefinancierde rechtsbijstand staat zwaar onder druk, en de drempel tot goede rechtsbijstand wordt daarmee alleen maar hoger. Iedereen is gebaat bij een betaalbare rechtsbijstandverzekering. Zo houden we samen het recht toegankelijk.”

Welk nieuws of welk dossier gaat de sector komend halfjaar bezighouden?
“De eerste maanden van het jaar hield de AVG het bedrijfsleven in de greep. Hoewel er nu nog maar weinig over wordt gesproken, verwacht ik dat we daar nog zeker mee te maken krijgen. Ik denk dat de verordening veel goeds brengt in deze tijd voor privacybelang van klanten, maar ook voor medewerkers. Tegelijkertijd zal het lastig zijn om er 100% aan te voldoen, er zijn nog grijze gebieden. Zoals bijvoorbeeld dat de AVG-wet eist dat algoritmen uitlegbaar zijn inzake een genomen beslissing. Ik denk dat dat straks voor onze juristen werk oplevert. Maar wat me echt zorgen baart is cybercrime, die meer en meer om zich heen grijpt. En dat heeft zeker ook effect op onze sector.”

Welk succes hoop je op de kerst- of nieuwjaarsborrel te kunnen melden?
“Ik hoop op meerdere successen, maar natuurlijk dat we opnieuw goed scoren op onze klanttevredenheid. Die markeert onze wezenlijke relatie met onze klanten. Afgelopen jaar behaalde de juridische adviesdesk van DAS in de NPS meting een score van +48. Ook op de totaalscore van 96,6% bij de Stichting Toetsing Verzekeraars (STV) ben ik ontzettend trots. Naast die klanttevredenheid wil ik heel graag dat we aanwijsbare stappen zetten en waardering krijgen voor onze missie en onze inspanningen dat iedereen in Nederland aanspraak kan maken op de juiste rechtsbijstand.”

Reageer op dit artikel