nieuws

Kwart meer ongelukken op snelwegen

Schade 649

De snelweg is steeds vaker het toneel van ongevallen. Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat en de ANWB. In de eerste zes maanden van 2018 waren er op snelwegen een kwart meer ongelukken dan in de eerste helft van 2017. Transportverzekeraar TVM grijpt de cijfers aan om te pleiten voor strengere politiecontroles op appen achter het stuur.

Kwart meer ongelukken op snelwegen

In het eerste halfjaar van 2018 vonden 12.800 ongelukken plaats op de snelweg. In dezelfde periode een jaar eerder waren dat er ongeveer 10.000. Dat bericht BNR op basis van cijfers van de ANWB en Rijkswaterstaat. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zegt tegen BNR dat vooral de toegenomen drukte oorzaak is van de vele botsingen. “Mensen moeten van links naar rechts. Al die weefbewegingen zorgen voor meer ongelukken”, aldus Tertoolen.

Toename sinds 2013

De stijging past in een trend. De Stichting Incident Management Nederland constateert dat al sinds 2013 het aantal incidenten toeneemt. Tot die tijd daalde het aantal ongelukken met personenvoertuigen op snelwegen en enkele provinciale en gemeentelijke wegen met 1% à 2% per jaar. De sterkste groei vond plaats op de A73 bij Nijmegen (131% in 4 jaar) en de A12 bij Arnhem (91%).

Smartphones

Volgens Arjen Bos, CEO van TVM Verzekeringen, is dectoegenomen drukte op de weg een belangrijke oorzaak van de stijging van het aantal ongelukken. De transportverzekeraar wijst echter ook met de beschuldigende vinger naar de smartphone. Hij wil dat de politie strenger gaat controleren op appen achter het stuur. “Voor alle weggebruikers geldt dat whatsappen achter het stuur onacceptabel is”, zegt hij in een reactie op de website van de verzekeraar.

Bos pleit voor de inzet van technologische hulpmiddelen om smartphonegebruik tegen te gaan. “Het is vanzelfsprekend aan de politiek om te beslissen of dergelijke hulpmiddelen verplicht gesteld moeten worden, maar wat ons betreft is er niets belangrijker dan verkeersveiligheid”, aldus de TVM-directeur.

Reageer op dit artikel