nieuws

Aon organiseert tweede promotierit voor veiligheidssoftware

Schade 846

Het positieve effect van veiligheidssoftware wordt onvoldoende erkend door autodealers, verzekeraars, werkgevers en leasemaatschappijen. Daardoor verloopt de opmars van ‘slimme’ en veilige auto’s moeizaam, stelt Aon. Om aandacht te vragen voor deze zogeheten Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), houdt Aon woensdag een test met zes semi-zelfrijdende auto’s op de openbare weg.

Aon organiseert tweede promotierit voor veiligheidssoftware

Slimme software is goed voor de verkeersveiligheid en verlaagt mobiliteitskosten, aldus Aon. “Slechts 4% van het Nederlandse wagenpark – dat in totaal ruim 8 miljoen personenauto’s telt – is nu naar schatting uitgerust met ADAS zoals adaptive cruise control, autonome remsystemen, blind spot detection en lane keeping assist systems.” De toepassing ervan zou net zo vanzelfsprekend moeten zijn als gordels en ABS. Ter illustratie laat de risicoadviseur woensdag vanaf 7.30 uur een konvooi van zes semi-zelfrijdende auto’s over de openbare weg van Groningen via Helmond naar Rotterdam rijden met gebruikmaking van deze comfort- en veiligheidssystemen. Onderweg wordt ook halt gehouden bij de Johan Cruijff Arena voor een demonstratie van autonoom parkeren. In Helmond wordt begin van de middag gestopt voor rondetafeldiscussie op de Automotive Campus over de effecten van ADAS op de verkeersveiligheid. “Het konvooi is ‘connected’ waardoor opkomend verkeer via Flitsmeister, Waze en de ANWB verkeersinformatie nauwkeurig wordt geïnformeerd.”

Letsel halveren

Aon hield twee jaar terug al een zogeheten Nationale Platoontest, waarbij bijna zestig voertuigen achter elkaar reden. Maar dat heeft weinig effect gesorteerd. Het wil nu opnieuw aandacht voor ADAS en verwijst naar onderzoeken die uitwijzen dat waarschuwingssystemen voor aanrijdingen en automatisch remmen het aantal kop-staartbotsingen met letsel kunnen halveren. “In Nederland zou de doorstroming overigens verbeteren bij gebruik van ADAS: als één op de tien voertuigen Adaptive Cruise Control veilig gebruikt zou dat al 30% minder files opleveren.”

Te weinig voorlichting

Evert-Jeen van der Meer, industry director Automotive bij Aon, vindt dat de auto-industrie de eerste stap moet zetten en bestuurders zorgvuldig moet informeren over ADAS. “Automobilisten voelen zich nog teveel testrijder als ze met dit soort systemen de weg op gaan. Deskundige voorlichting ontbreekt vaak.” Maar ook de verzekeringsindustrie kan wel wat harder lopen, vindt Van der Meer: “Zo kunnen verzekeraars aan de hand van het kenteken nog steeds niet zien welke veiligheids- en comfort-accessoires een auto aan boord heeft. Ook zijn bestuurders zelf niet standaard verzekerd onder hun WA-verzekering wanneer zij met een (semi-zelfrijdende) auto een éénzijdig ongeval veroorzaken en achterblijven met letsel of arbeidsongeschiktheid.”

EU-regelgeving

Aon denkt verder aan maatregelen als betaalbare systemen aanbieden in leaseauto’s een het aanbieden van rijtrainingen door werkgevers. Ook de overheid zou gebruik van ADAS moeten stimuleren, onder meer met aparte rijstroken, vindt Van der Meer. In de EU moeten nieuwe auto’s vanaf 2021 een aantal veiligheidssystemen al standaard aan boord hebben. “In deze tijd van verkeerd smartphonegebruik zijn dit soort systemen in de auto bitter noodzakelijk.”
Bijkomend voordeel van de systemen is dat er meer data beschikbaar komt waarmee de effecten inzichtelijk kunnen worden gemaakt. “Op termijn kan dat ook gevolgen hebben voor verzekeringspremies.”

Reageer op dit artikel