nieuws

Funda flirt met hypotheekadvies: ‘We willen helpen met bieden en de hypotheek rondkrijgen’

Financiële planning 4845

Om koopstress weg te nemen, wil Funda consumenten ook gaan begeleiden bij het berekenen van de maandlasten en het verkrijgen van de hypotheek. Op welke manier, en of het advies mag heten, daarover is het woningplatform nog niet uit, zei Tjerk de Boer, head Strategy & Business, dinsdagmiddag ‘in het hol van de leeuw’ op am:hypotheken. Valt Funda ‘over de rug van het intermediair’ de hypotheekmarkt binnen?

Funda flirt met hypotheekadvies: ‘We willen helpen met bieden en de hypotheek rondkrijgen’

“Het is denkbaar dat Funda klanten gaat helpen met hypotheekadvies, maar het is niet zeker of we daadwerkelijk hypotheekadvies gaan geven”, antwoordde Funda-strateeg Tjerk de Boer op de vraag of het woningplatform ook echt van plan is advies te gaan geven. Een politiek correct antwoord, zei hij zelf, maar ook passend bij de fase waarin het bedrijf zich bevindt.

Sneak preview

Funda is zich aan het heroriënteren op een “fundamenteel andere rol” in de klantreis. De Boer gaf dinsdagmiddag op am:hypotheken, in het hol van de leeuw, een sneak preview van de plannen. “Onze ambitie is om de stress uit het hele koopproces te halen: van het oriënteren op een woning tot het verhuizen.” Nu vergaat volgens het head Strategy & Business veel consumenten het plezier al snel na het zoeken van een nieuwe woning. “Het kopen van een huis is ontzettend stressvol. Dat is een doorn in het oog en dat moet echt anders.”

Actief platform

Funda wil in de toekomst daarom niet meer alleen een huizensite zijn. Van een passief platform moet het een actief platform worden, aldus De Boer. “We gaan helpen binnen jouw mogelijkheden en jouw wensen een huis te vinden en dat ook te vergelijken op de kosten. We gaan helpen met bieden en we gaan helpen de hypotheek rond te krijgen.” Het woord advies probeerde hij met opzet te vermijden. Niet alleen omdat ook toezichthouder AFM in de congreszaal zat, maar ook omdat de besluitvorming volgens hem zover nog niet is.

Van woonwens tot kostenoverzicht

De Boer schetste een scenario van hoe de huizensite een klant in de toekomst op een gepersonaliseerde manier kan helpen. Een scenario, zo maakte hij een voorbehoud, dat over een maand ook weer anders kan zijn. “Aan het begin vragen we naar de woonwensen, het uitgavenpatroon en misschien al een uitgebreidere variant van de maximale hypotheekberekening. Wil iemand een klushuis of juist niet? Wat moet de afstand zijn tot het werk? Daarna komen rekentools, vragen we wellicht om nog documenten aan te leveren en maken we een berekening van de vaste lasten, ook energie en verzekeringen. En we zetten de eenmalige kosten zoals taxatie- en notariskosten op een rij. Veel mensen staan daar niet bij stil.”

“Er zitten wat mitsen en maren aan,” gaf De Boer toe, “maar uiteindelijk is dit wel het niveau dat we willen bereiken. Want een hypotheek van 320.000 euro betekent niet dat je ook 320.000 euro kunt bieden.”

Partners zoeken

Volgens De Boer is Funda de aangewezen partij om deze rol te gaan vervullen. “We zitten vooraan in de klantreis, hebben het vertrouwen van de klant en mensen verwachten het ook van ons. Plus: we zijn goed in staat de klantervaring te optimaliseren, zoals we dat nu al goed kunnen met onze digitale winkelruit.”

De kans is klein dat Funda een bank wordt, vervolgde de strateeg. “We willen partneren met andere partijen om samen een geïntegreerde journey neer te zetten, met ieder zijn eigen specialisme.” Met welke partijen gesproken wordt, dat liet De Boer nog niet los. “Dit is een sneak preview op onze ideale klantreis. In het najaar weten we meer.”

Over de rug van het intermediair

Vragen waren er volop voor De Boer. Over het nieuwe verdienmodel, bijvoorbeeld. “Wellicht dat we een x-aantal gekwalificeerde leads gaan verkopen aan partners. Het kan ook in de vorm van joint-ventures zijn.” De zaal vol hypotheekadviseurs wilde ook weten of Funda niet eigenlijk “over de rug van het intermediair” de hypotheekmarkt wil binnenvallen. De Boer kreeg daarbij bijval van Christian Bouter van Advieskeuze. “Ik vind het heel goed dat Funda dit doet. Je moet de consument serieus nemen. Mensen die reageren vanuit angst zijn niet geschikt voor de toekomst.”

Nogal een uitspraak, vond De Boer. Maar, stelde hij wellicht gerust: “Zijn wij de beste hypotheekadviseur? Nee. Daarom moeten we ook samenwerken met andere partijen.”

Reageer op dit artikel