nieuws

Zomerserie (7) – Annemieke Visser-Brons (NN): ‘Vaart maken met uitwerking pensioenakkoord’

Pensioen 3828

Geen wekker, geen stropdas, geen files. De rust van de zomervakantie is een uitstekend moment voor reflectie. Hoe kijkt de sector terug op de eerste helft van 2019? Vijf weken lang stelt AM elke dag zeven vragen aan een branchegenoot. Directeur Pensioen Services bij Nationale-Nederlanden Annemieke Visser-Brons hoopt op vaart bij de uitwerking van het pensioenakkoord. “Met aandacht voor de gevolgen van het afschaffen van de doorsneepremie voor verzekeraars en hun klanten.”

Zomerserie (7) – Annemieke Visser-Brons (NN): ‘Vaart maken met uitwerking pensioenakkoord’

Welke vakantiebestemming kun je iedereen aanraden?
“Als je net als ik een muziekliefhebber bent, dan is een reis naar Memphis en Nashville zeer aan te raden. Via New Orleans ben ik samen met mijn echtgenoot via de Mississippi naar het noorden gereden naar deze muzieksteden. Waar je ook komt, hoor je blues. In elk café staat wel iemand met een gitaar de prachtigste liedjes te zingen. En natuurlijk Beale Street in Memphis, waar blues door de aderen van de mensen loopt. Zeer indrukwekkend was voor mij de Shack Up Inn, waar je slaapt in kleine shacks, waar vroeger de slaven woonden. Bezoek ook als je er bent het Civil Rights Museum, waar de historie van de Civil Rights Movement op een prachtige manier tot leven komt.”

Gaat je telefoon helemaal uit op vakantie, of laat je stiekem je werkmail binnenlopen?
“Als ik wat langer wegga, probeer ik de email te negeren. Dat gaat meestal goed, want ook ik ben echt niet onmisbaar. Wel wil ik het graag weten als er wat persoonlijks met mijn collega’s gebeurt, ook in de vakantie ben je met elkaar een team. Meestal start ik op de terugweg mijn mail op en ben ik in een paar uur weer bij. Uitgerust en vol energie ga ik dan weer aan het werk.”

Ik ben ervan overtuigd dat je niet moet micromanagen, behalve op cultuur en gedrag

 Wat was de meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen halfjaar?
“Ik probeer zoveel mogelijk stil te staan bij alle mooie, maar ook verdrietige dingen die gebeuren, zowel zakelijk als privé. Gelukkig waren er privé alleen maar leuke dingen. Zo hebben we uitgebreid ons eigen 20-jarig huwelijk gevierd en ook het maar liefst 50-jarig huwelijk van mijn ouders. Zakelijk vind ik het heel goed dat er eindelijk een pensioenakkoord is. Voor Nederland is dit een belangrijk moment op weg naar een toekomstbestendig pensioenstelsel.”

 Welke ontwikkeling in de branche moeten we de komende tijd in de gaten houden?
“Collega’s die al langer werken in de verzekeringsbranche weten hoe moeilijk het is om mensen echt te laten begrijpen waar pensioen uit bestaat. Het is zo belangrijk dat mensen op hun eigen manier weloverwogen financiële keuzes kunnen maken op de voor hen relevante momenten. Technologische ontwikkelingen en kennis en kunde op het gebied van klantdenken kunnen hierbij helpen. Wij doen daarom grondig onderzoek naar behoeftes door middel van klantpanels, pilots, customer journeys en zogenaamde persona’s. Al deze inzichten gebruiken we om onze pensioencommunicatie en dienstverlening meer persoonlijk en relevant te maken. Ik heb jammer genoeg ook de toverstaf nog niet gevonden, maar maak me persoonlijk sterk om dit te verbeteren.”

 Ligt Nationale-Nederlanden qua doelen in 2019 op schema?
“De prioriteiten van dit jaar zijn het aanpassen van ons bedrijfsmodel en goed kijken naar kansen in de markt om ons bedrijf verder te versterken. Zo hebben we recent de overname van de schadetak van Vivat aangekondigd. Ook zijn we bezig met de afronding van de integratie met Delta Lloyd. Zo aan het einde van het eerste halfjaar kijk ik altijd even terug en zie ik dat we goed op schema liggen met onze doelen. Ik ben hierbij ook onder de indruk van de hoeveelheid werk die alle collega’s binnen NN met elkaar verzetten.”

Op welk resultaat ben je trots?
“We zijn bezig met het bedrijf op een andere manier te laten werken. Het aanpassen aan de snel veranderende verzekeringswereld is een grote uitdaging. Bij deze transformatie spelen de organisatiecultuur en de mensen een grote rol. Belangrijke ingrediënten hierbij zijn dialoog en feedback, elkaar vaak en echt spreken, erkennen van zorgen en belangen van mensen. Ik ben ervan overtuigd dat je niet moet micromanagen, behalve op cultuur en gedrag. Ik ben heel trots dat we hier stappen in zetten.”

Wat moet bovenaan de agenda staan als de politici terugkomen van het zomerreces?
“Wat mij betreft is dat de uitwerking van het pensioenakkoord. Belangrijk is vooral dat hier vaart mee wordt gemaakt, zonder dat aan zorgvuldigheid wordt ingeboet. Dit is een verantwoordelijkheid van alle betrokkenen. Waarbij transparantie en duidelijkheid voor de deelnemers bovenaan zouden moeten staan om het vertrouwen in het pensioenstelsel weer te kunnen laten toenemen. Ook moet hierbij aandacht zijn voor de gevolgen van het afschaffen van de doorsneepremie voor verzekeraars en hun klanten.”

Claim nu uw zomerkorting op am:events

Twee tips waarmee u deze zomer ticketkorting kunt claimen op am:events!

Tip 1: op 17 september is het het event am:innosurance. Dit is hét innovatiecongres voor de verzekeringsmarkt waar volop inspiratie van buiten de branche én van buiten ons continent naar binnen wordt gehaald. Op het podium staan onder anderen vertegenwoordigers van Bol.com, De Persgroep en de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Discovery.
Download deze zomer de am:bundel over innovatie en ontvang een speciale kortingscode voor dit event.

Tip 2: op 26 november is het tijd voor de Nederlands grootste verzekeringsbranchedag, de am:dag, locatie: Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Tot en met 7 september boekt u dit event tegen speciaal tarief (vroegboekkorting), tickets: www.amdag.nl
Reserveer nu uw stoel en wees gegarandeerd van ontmoetingen met inspirerende sprekers én gelijkgestemden uit de verzekeringsbranche.

Reageer op dit artikel