artikel

Gesponsord: MoneyView: een kwart eeuw strijden voor transparantie

Geen categorie 1167

In 2018 bestaat MoneyView 25 jaar. De missie van het bedrijf is al die jaren hetzelfde gebleven: financiële producten transparant en vergelijkbaar maken. ‘Wij zijn vanaf het begin er van overtuigd dat transparantie noodzakelijk is voor een gezonde financiële branche’, zegt woordvoerder Martin Koot. MoneyView is in 1993 opgericht uit pure frustratie. De oprichter, toen zelf financieel adviseur, probeerde van banken en verzekeraars helderheid te krijgen over de kosten van beleggingsproducten. Toen dat onmogelijk bleek is hij MoneyView Research begonnen.

Gesponsord: MoneyView: een kwart eeuw strijden voor transparantie

De eerste jaren moest het Amsterdamse bedrijf als een Don Quichotte vechten tegen de gevestigde orde, die helemaal niet zat te wachten op de eigenwijze onderzoekers. Inmiddels is MoneyView niet meer weg te denken uit de markt. Banken en verzekeraars gebruiken de informatie van het bedrijf om hun producten te benchmarken en nieuwe producten te ontwikkelen. Grote internetvergelijkers stellen met behulp van de webservices van MoneyView consumenten in staat zelf marktbrede productvergelijkingen te maken. Financieel adviseurs onderbouwen hun productadvies met de applicaties die MoneyView op de markt brengt. Hoe kijkt het bedrijf naar de komende jaren?

‘De tijden van mooi verpakte onzin zijn voorbij en dat is maar goed ook’, zegt Martin Koot. ‘Wie echte waarde toevoegt aan deze markt kan een goede boterham verdienen. Maar iets wat gisteren vanzelfsprekend was, hoeft dat morgen helemaal niet meer te zijn. De rationalisatie van producten en diensten gaat in een hoog tempo door. Technologische ontwikkelingen, regelgeving en vooral een veranderende vraag van de consument dwingen dat af. Dat vraagt om ondernemerschap, reflectie en duidelijke keuzes.’ De hosanna-stemming op de hypotheekmarkt ziet MoneyView eerder als een bedreiging dan als een kans. ‘Natuurlijk is het fijn om nu omzet te maken. Als de huidige drukte je weerhoudt van het toekomstgericht maken van je adviesbedrijf dan betaal je daar later de rekening voor.’ MoneyView ziet ondanks alle veranderingen een goede toekomst voor de financieel adviseur. ‘Zeker als die adviseur doet waarvoor zijn klant hem nodig zal blijven hebben: duidelijkheid brengen in ingewikkelde situaties, helpen om moeilijke keuzes te maken en ontzorgen daar waar de consument er zelf geen tijd voor of zin in heeft.’

Voor financieel adviseurs biedt MoneyView al jaren een breed pakket aan professionele productvergelijkers, met als jongste toevoeging MoneyView Selector Hypotheken. ‘In deze nieuwe module hebben we bijvoorbeeld de looptijdrente inzichtelijk gemaakt’, legt Koot uit. ‘Met een goede productvergelijker kan de adviseur met zijn klant een bewuste en objectief onderbouwde keuze maken voor een product die bij die klant past en waarvoor hij niet teveel hoeft te betalen.’ Wie kennis wil maken met MoneyView Selector kan een volledig werkende demo-versie verkrijgen via moneyview.nl/selector.

 

Reageer op dit artikel