Met daarbij de naam van de verzekeraar en het bedrag dat ze per maand aan die verzekeringen kwijt zijn. Marcel Zuidam, CEO Nationale-Nederlanden Bank: "Klanten verwachten steeds meer gepersonaliseerde en relevante diensten. Uit Nibud-onderzoek blijkt dat er een kleinere kans is op financiële problemen als je inzicht hebt in inkomsten en uitgaven, planmatig met geld omgaat en spaargeld hebt. Met inzicht in geldzaken kunnen klanten bewuste keuzes maken en zich goed voorbereiden op zaken die nu en voor de toekomst belangrijk zijn."
Eerste versie te downloaden
Sinds dinsdag 10 november is het voor iedereen mogelijk om de eerste versie van Nova te downloaden en een eigen betaalrekening van de Nederlandse banken te koppelen aan de app. Zuidam: "Nova zal steeds verder worden uitgebreid met nieuwe mogelijkheden om het inzicht in geldzaken te vergroten. De eerste versie van de app geeft inzicht in hoeveel geld er nog écht te besteden is door te berekenen hoeveel er over is tot de volgende storting van het salaris of tot een andere te kiezen datum."
Betalingen indelen
Nova moet ook helpen door betalingen in categorieën in te delen en heldere informatie te geven bij alle af- en bijschrijvingen. Zuidam: "Zoals een locatie of hoeveel er ten opzichte van voorgaande maanden aan de kostenpost is uitgegeven. Daarnaast zet de app ook alle verzekeringen van alle verzekeraars die de gebruiker heeft in een duidelijk overzicht."
Innovatie bevorderen
Gebruikers kunnen hun huidige betaalrekening koppelen aan de app. Dat kan dankzij de Europese betaalwet PSD2. Deze Europese regelgeving trad vorig jaar in werking en verplicht banken andere bedrijven toegang te geven tot de gegevens van betaalrekeningen, mits de rekeninghouder daarvoor toestemming geeft. Zuidam: "De regels zijn bedoeld om innovatie te bevorderen. Dergelijke ontwikkelingen bieden steeds meer mogelijkheden voor toekomstige uitbreidingen."