nieuws

Zomerserie (16) – Michel van den Akker (Hypotheker): ‘PSD2-data is het goud van de toekomst’

Financiële planning 1351

Geen wekker, geen stropdas, geen files. De rust van de zomervakantie is een uitstekend moment voor reflectie. Hoe kijkt de sector terug op de eerste helft van 2019? Vijf weken lang stelt AM elke dag zeven vragen aan een branchegenoot. Michel van den Akker is bestuursvoorzitter van de Hypotheker. Wat hem betreft moet er beter gekeken worden naar data-uitwisseling. “Privacy is een recht en moet gerespecteerd worden, maar laat het geen reden zijn om het belang van gezamenlijke klanten uit het oog te verliezen.”

Zomerserie (16) – Michel van den Akker (Hypotheker): ‘PSD2-data is het goud van de toekomst’

Welke vakantiebestemming kun je iedereen aanraden?
“Absoluut New York, the city that never sleeps! Indrukwekkende en hartverwarmende metropool met Nederlandse roots waar je moeiteloos dagen kunt rondstruinen. Of je dit in anonimiteit wilt doen of juist wilt opgaan in de dynamiek van de stad, de variëteit aan mogelijkheden zorgt ervoor dat je je geen moment verveelt. Ik vind New York in de herfst en lente op haar mooist. Een bezoek aan trekpleisters als Wall Street, Broadway, Ground Zero, Staten Island en Central Park maakt een citytrip naar deze stad onvergetelijk.”

Gaat je telefoon helemaal uit op vakantie, of laat je stiekem je werkmail binnenlopen?
“Ik denk dat de telefoon helemaal uit niet meer van toepassing is in deze tijd. Werk en privé gaan steeds meer hand in hand. Zo is het althans voor mij, waarbij ik het werken tijdens de vakantie wel probeer te beperken. Met name in het begin van de vakantie heb ik een paar dagen nodig om af te schalen. Daarna lukt het beter en ga ik echt in de vakantiemodus; work hard, play hard.”

Organisaties die verrijkte klantdata weten te combineren met eigen klantdata zijn de winnaars van de toekomst

Wat was de meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen halfjaar?
“Mijn meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen half jaar is de dramatisch verloren halve finale van Ajax in de Champions League. Na de fantastische zegereeks langs Europese velden in de maanden ervoor, was de finale in zicht. Met een comfortabele ruststand van 2-0 en een gewonnen uitwedstrijd met 1-0 was er geen vuiltje aan de lucht. Hoe de stemming van ruim 50.000 mensen binnen een uur van uitgesproken euforie naar volstrekt ongeloof kan overgaan? Dat dus, en ik was erbij in Amsterdam. Ik heb er nog dagenlang ‘last’ van gehad.”

Welke ontwikkeling in de branche moeten we de komende tijd in de gaten houden?
“De ontwikkeling die we de komende tijd het meest in de gaten moeten houden, is het gebruik van data. Data is het goud van de toekomst. Hiermee doel ik niet alleen op het gebruik van gevalideerde data in het advies- en bemiddelingsproces van een hypotheek, maar met name op de mogelijkheden die PSD2 ons biedt. Organisaties die verrijkte klantdata weten te combineren met eigen klantdata zijn de winnaars van de toekomst.”

Ligt de Hypotheker qua doelen in 2019 op schema?
“Onze organisatie ligt op schema om de commerciële en financiële doelstellingen voor 2019 te realiseren. Hoewel de hypotheekmarkt (gepasseerde hypotheken) de eerste zes maanden van 2019, gemeten en vergeleken met vorig jaar, zowel in aantallen als in volume is gekrompen, hebben we bij De Hypotheker juist met een omgekeerde beweging te maken. Al onze business drivers staan halverwege het jaar op ‘groen’ en we presteren beter dan over dezelfde periode in 2018. Hoewel we optimistisch zijn gestemd voor de 2e helft 2019, zijn er ook uitdagingen die we moeten tackelen.”

Op welk resultaat ben je trots?
“Ik ben het meest trots op de prestaties van onze 179 vestigingen in het land. De positieve performance van De Hypotheker halverwege dit jaar is voor een belangrijk deel het lokale en regionale succes van onze vestigingen. Gebaseerd op onze positionering en geïnitieerd door onze landelijk mediacampagnes, geven we vanuit de Associatie samen met onze franchisenemers, hypotheekadviseurs en commercieel assistenten in het land dagelijks invulling aan het mooiste hypotheekmerk van Nederland.“

Wat moet bovenaan de agenda staan als de politici terugkomen van het zomerreces?
“Wanneer politici terug zijn van vakantiereces moet uitwisseling van klantdata tussen aanbieders en bemiddelaars bovenaan de agenda staan. Niet omdat bemiddelaars dit zo nodig willen, maar vanuit het klantbelang. Het is immers cruciaal voor het gezamenlijk invullen van de nazorg naar klanten (zorgplicht). Door het ontbreken van wet- en regelgeving constateer ik grote verschillen in de manier waarop marktpartijen hier mee omgaan. Privacyredenen (AVG) worden vaak als argument gebruikt om geen data te kunnen delen. Privacy is een recht en moet ook gerespecteerd worden, maar laat het geen reden zijn om het belang van gezamenlijke klanten uit het oog te verliezen.”

Reageer op dit artikel