Voor hypotheekadviseurs wordt de Financiële Makelaar het best gewaardeerd door adviseurs die het netwerk gebruiken. Landelijke Netwerk Inkoopcombinatie (LNI) krijgt de onderscheiding in de categorie kleine serviceprovider hypotheken. DFO baseert het onderzoek op basis van bijna 2.000 ingevulde enquêtes en 20 interviews met advieskantoren.
Belang serviceprovider groeit
DFO spreekt bij het onderzoek de verwachting uit dat het belang van een goede serviceprovider alleen maar groter wordt. Adviseurs kunnen zich beter onderscheiden met advisering als ze de administratie kunnen overlaten aan een serviceprovider.
“Door volume en een hogere graad van automatisering zullen serviceproviders de administratieve werkzaamheden tegen steeds lagere kosten kunnen uitvoeren en wordt het voor financieel advieskantoren financieel onaantrekkelijk om werkzaamheden zelf uit te blijven voeren”, schrijft DFO.
Van administratieve dienst naar full service
De consultants verwachten dat het karakter van serviceproviders ook zal veranderen. Van een puur administratieve dienstverlener naar een full service-organisatie die kantoren ook met bedrijfsvoering, marketing en opleidingen zal ondersteunen. “Hierdoor zal het voor kantoren mogelijk blijven om als relatief klein kantoor lokaal actief te blijven terwijl de infrastructuur en expertise van een grote onderneming ten behoeve van de klanten van het kantoor aanwezig is.”
Volgens DFO beginnen serviceproviders daardoor steeds meer eigenschappen te vertonen die voorheen voorbehouden waren aan franchiseorganisaties. Het complete onderzoek met alle resultaten is hier te lezen.