Fusiebedrijf Fidus nu zelf overgenomen: 'We zijn een familiair kantoor, klanten moeten binnen kunnen lopen'

Fusiebedrijf Fidus nu zelf overgenomen: 'We zijn een familiair kantoor, klanten moeten binnen kunnen lopen'
Victor Buit (links) en Marco Wilson

Fidus, het Limburgse kantoor dat binnenkort opgaat in Heinenoord, zag nog maar drie jaar geleden het levenslicht. Het bedrijf is sinds 2017 een fusieonderneming van intermediairs Wilson (Maastricht) en Offermans Joosten (Geleen).

Fidus is sterk in Zuid-Limburg en bedient ook het noorden van die provincie en een deel van Noord-Brabant. Die regiofunctie is belangrijk, zei Buit tegen Assurantie Magazine in een interview voor de Top 100 van 2017. “Mensen moeten binnen kunnen lopen. Wij kunnen echt niet bij alle klanten langs, maar als iemand hulp nodig heeft en een gezicht wil zien, zijn we altijd dichtbij.” Het idee dat mensen bij een vertrouwde kleine club zitten, noemt Wilson de kracht van Fidus. “Familiair, maar wel een kantoor waar je al je verzekeringen kunt regelen.”

Ruimte voor organische groei

Het fusiebedrijf nam eerder deze eeuw een aantal kleinere Limburgse kantoren over. Volgende maand krijgt Fidus zelf een andere eigenaar: Heinenoord Holding. Die nieuwe eigenaar wil de rol in Limburg uitbreiden, onder andere door in de toekomst nieuwe kleine acquisities te doen. Daarvoor zag Wilson eind 2017 veel mogelijkheden. Hij kon zo vijftien papa-en-mamakantoortjes oplepelen die vroeg of laat ter overname komen. “Daarnaast is er ruimte voor organische groei, vooral in pensioen en zakelijk”, zei hij destijds tegen AM.

Geen provisie voor nieuwe particuliere klanten

In dat gesprek keken Buit en Wilson al vooruit naar de strengere regels rondom actieve transparantie. Offermans Joosten, voorganger van Fidus, stapte in 2015 voor particulieren over naar een model zonder provisie bij nieuwe klanten. Buit: “We wilden kijken hoe de klant zou reageren. Bovendien verloren we toen veel autoverzekeringen. Door collectiviteiten, door internet wellicht ook. We moesten scherper in de prijs gaan zitten en dat kan makkelijker met een abonnement. We zijn aan het afwegen of we het ook voor bestaande klanten gaan aanbieden.”

Provisie zal niet door de overheid verdwijnen, eerder doordat verzekeraars hun beloningen steeds verder verlagen. Dat is een grotere bedreiging”

“Aan de ene kant zou ik best helemaal naar abonnementen willen,” zei Wilson daarover, “maar dan komen er wel direct vragen op. Kom je er financieel uit? En hoe moet ik het voor elkaar krijgen? Heb ik straks extra handjes nodig om geld te gaan inleveren? Dat maakt het lastig.”

Provisieklanten verdwijnen via natuurlijk verloop

Op de lange termijn verdwijnen de provisieklanten via natuurlijk verloop, aldus Buit en Wilson. Zij  zelf hadden twee jaar geleden geen haast. Buit: “Het is ons begonnen om de transparantie naar klanten. Niet omdat we vooruit willen lopen op een provisieverbod voor schade. Dat zie ik er niet zo gauw komen. In schade is geen sprake van excessieve beloningen.” Wilson knikt instemmend: “Provisie zal niet door de overheid verdwijnen, eerder doordat verzekeraars hun beloningen steeds verder verlagen. Dat is een grotere bedreiging.”

Lees het hele interview met Fidus-directeuren Buit en Wilson in AM De Top 2017 uit november 2017.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.