nieuws

Verdegaal wast handen in onschuld bij Haagse Assurantie Club

Branche 10267

Haar column in het FD was een diskwalificatie van het intermediair. Erica Verdegaal schreef dat consumenten die de weg kennen op internet moeiteloos hun hele leven online kunnen regelen, ‘maar gaat het over geldzaken, dan stappen ze ineens met twee linkerhanden naar een adviseur.’ Het getuigde van lef dat ze de uitnodiging van de Haagse Assurantie Club (HAC) aannam om er met DFO-directeur Jurjen Oosterbaan over in discussie te gaan. Voor de zaal werd ze gespaard.

Verdegaal wast handen in onschuld bij Haagse Assurantie Club

Verdegaal kreeg het openingswoord in Wassenaar. “Ik haat het intermediair helemaal niet”, zei ze tegen de HAC-leden. Natuurlijk was ze in het verleden kritisch geweest op de adviesbranche, maar dat waren de tijden van de woekerpolis en aandelenlease. De introductie van de verplichte beroepsopleidingen en het provisieverbod hadden haar milder gemaakt. “Ik schrijf nu niet meer over het intermediair. Ik hoop dus dat u mij ook niet haat.” 

Meer woorden wilde gespreksleider Oosterbaan er niet aan vuil maken. Er wachtten vijf actuele stellingen en een zaal vol betrokken tussenpersonen. Verdegaal mengde zich alleen nog met enkele gemeenplaatsen in de discussie en koerste af op een gemakkelijke avond.

Beginnetje

Maar toch. Wat was nu de bedoeling geweest achter die ene column? Als ze al heel lang niet over het intermediair meer had geschreven, hoe moest men dit dan interpreteren? “Je hebt in zo’n column een beginnetje nodig”, zei Verdegaal na afloop. Ze had haar lezers slechts een aanmoediging willen geven. “Zo van: kom op, je kunt best iets zelf.” Het was volgens Verdegaal niet haar bedoeling geweest om specifiek het intermediair aan te vallen.

De quote van Woody Allen, die een avondje met een verzekeringsagent vergelijkt met de dood, had ze er zelf bij gevonden. Volgens Verdegaal hoeft daar ook niets vervelends achter gezocht te worden: “Die man heeft gewoon een hekel aan geldzaken.”

FD-redactie

Maar toch. Waarom bewierookte ze de Consumentenbond in haar stuk als ‘niet-commerciële site die financiële doe-het-zelvers topklassehulp biedt?‘ Was de columniste van Nederlands grootste financiële nieuwsmedium niet op de hoogte van het verdienmodel achter de Consumentenbond? Dat is haar niet aan te rekenen, vindt Verdegaal. De FD-redactie had de kop boven de column buiten haar medeweten om veranderd van ‘Doe het zelf’ in ‘Doe het zelf (en gratis).’ Uit die toevoeging was een verkeerd beeld ontstaan.

Bezorgd

Verdegaal vond bovendien dat ze verkeerd was neergezet op amweb en andere websites. Het had volgens haar de boel alleen maar opgehitst. Deze avond presenteerde Verdegaal zich liever als voorvechter van een gezonde adviesbranche. Met een bezorgd gezicht vertelde ze dat ze wel eens denkt dat de AFM de tussenpersoon liever kwijt dan rijk is. De aanwezige die vroeg of haar columns daar niet mede debet aan zijn, had haar invloed verkeerd ingeschat. “Ik spreek maar een beperkt groepje mensen aan. En ik kom ook niet op tv.”

Reageer op dit artikel