nieuws

Nieuwe slogan Adfiz: Je adviseur is je beste verzekering

Branche 740

Om de waarde van advies nog meer te benadrukken, voert Adfiz dit jaar een nieuwe slogan. Die luidt: ‘Je adviseur is je beste verzekering’. De brancheorganisatie kondigde het motto aan tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst donderdag in Bussum. Komend jaar wil Adfiz in een pilot met IBM Watson ontdekken welke mogelijkheden robottechnologie biedt voor adviseurs.

Nieuwe slogan Adfiz: Je adviseur is je beste verzekering

Adfiz-voorzitter Wim Heeres beklaagde zich in zijn nieuwjaarsspeech over de media en politiek die advies vooral zouden afspiegelen als een middel om een zo laag mogelijke premie te vinden. “Geen wonder dat er mensen zijn gaan geloven dat ze dat ook zelf wel kunnen. Of dat zo’n simpel adviesje vooral niks zou mogen kosten. Helaas ook gebaseerd op weerlegbare onzin.” De nieuwe slogan moet volgens Heeres nog meer nadruk leggen op de echte waarde van advies.

Watson-pilot

De brancheorganisatie trapte donderdag traditioneel het nieuwe jaar af in theater Spant! in Bussum. Voorafgaand aan de uitreiking van de Adfiz-prijzen en de borrel, organiseerde Adfiz een inspiratiesessie voor leden over IBM Watson. Die sessie was tevens de aftrap van een pilot. Leden kunnen met een demoversie van Watson experimenteren hoe robottechnologie hen kan ondersteunen.

Watson verzamelt ongestructureerde data van het internet door onder andere nieuwsberichten en social media af te struinen. “Een andere wijze waarop Watson data verzamelt, is doordat het door de gebruiker wordt ‘gevoed’ met stukjes informatie, in tekst of in beeld. Bijvoorbeeld doordat de adviseur de financiële administratie van een klant in Watson uploadt”, zegt Adfiz-directeur Enno Wiertsema daarover.

Inzicht koppelen aan oplossing

Uit de brij aan data kan Watson hypotheses formuleren, aldus Wiertsema. Zo ontdekte het systeem al dat mensen met een Gazelle-fiets significant vaker bij Intratuin komen dan Batavus-rijders. Daar heb je alleen iets aan als je zo’n hypothese kunt vertalen, aldus Wiertsema. Die hypotheses kunnen ook gaan over bijvoorbeeld brandrisico’s of bedrijfsovernames. “Zie daar de toekomst van de adviseur. Watson kan dan wel uitvogelen waar klanten met een bepaald profiel behoefte aan hebben, maar je hebt een adviseur nodig om dit inzicht te koppelen aan een oplossing voor de klant die bij hem aan tafel zit”, aldus de Adfiz-directeur.

Reageer op dit artikel