nieuws

Verkleurende zwembroeken op de am:dag. Hoe bereik je ondernemende millennials?

Branche 1028

Tom van Dieren (20) is een geboren ondernemer. Een jongen die al snel merkte dat je met scooters doorverkopen sneller geld verdient dan met vakkenvullen bij de Plus. Vorig jaar bedacht hij dat hij zwembroeken wilde maken die van kleur kunnen veranderen. Hij zocht advies, ontwikkelde een prototype en verkoopt zijn zwemkleding tegenwoordig over de hele wereld. Ze gaan als warme broodjes in Zuid-Korea. Op de am:dag vertelt hij zijn verhaal en gaat hij in gesprek met Alexander van Loon (de Amersfoortse) en Jan Peter Robijn (Adviesgroep De Vogel) hoe de branche zijn generatie het beste kan bereiken.

Verkleurende zwembroeken op de am:dag. Hoe bereik je ondernemende millennials?

Van Dieren had berekend dat hij 15.000 euro nodig had om zijn zwembroeken in productie te laten nemen. “Ik verdiende 400 euro per maand met mijn bijbaan in de supermarkt, dan zou ik minstens drie jaar nodig hebben om het bij elkaar te sparen.” Geld lenen wilde hij niet, dat vond hij te risicovol. In plaats daarvan zette hij zijn prototype op Kickstarter. Een online platform om via crowdfunding nieuwe concepten te realiseren.

Pre-orders

Kickstarter heeft geen investeerders, maar geïnteresseerden doen pre-orders. Komt het benodigde bedrag niet bij elkaar, dan krijgen de deelnemers hun geld terug. Van Dieren had vier weken de tijd om voor 15.000 euro pre-orders te krijgen. Het ging wat sneller. “Binnen 13 uur was het rond”, zegt de jonge ondernemer. Hij haalde zelfs twee keer zoveel geld op. Genoeg om meerdere kleuren te kunnen maken en verkopen. Inmiddels is hij tweedejaars student Small Business in Enschede en bouwt hij  verder aan zijn zwemkledingmerk Sea’sons.

Rust

Met de ondernemersgeest zit het dus wel goed. Maar verzekeren? “Als ik daar van tevoren meer mee bezig was geweest, dan had ik wel meer rust gehad.” Van Dieren hecht veel waarde aan een zakelijk netwerk. Het liefst zou hij persoonlijk geïnformeerd willen worden over ondernemersrisico’s en het afdekken ervan, bijvoorbeeld via zijn opleiding. Jan Peter Robijn, directeur van Adviesgroep De Vogel, probeert wel aanwezig te zijn in het onderwijs. “We zijn actief met allerlei programma’s op middelbare scholen. In de Week van de Ondernemer hebben we scholieren gecoacht”, zegt Robijn. Hij praat samen met Alexander van Loon van de Amersfoortse hoe je jonge klanten zoals Van Dieren weer binnenkrijgt in je kantoor. “Het definitieve antwoord op de vraag heb ik ook niet, maar we zijn er wel heel bewust mee bezig.”

Duimpje omhoog en dan gaan we het regelen

Duimpje

Volgens Robijn gaat het vooral om communicatie. “Je moet steeds blijven nadenken hoe je ze benadert.” De eerste positieve ervaringen van het experimenteren met nieuwe communicatiemiddelen heeft hij al wel opgedaan. “Tijdens de vorige zorgcampagne waren we succesvoller via Whatsapp dan via telefonische benadering”, zegt Robijn. “Duimpje omhoog en dan gaan we het regelen.” 

Het zoeken naar nieuwe manieren van communiceren leidt ook tot dilemma’s. Dan gaat het met name om bereikbaarheid. “Mensen willen het regelen op het moment dat ze het willen regelen. En dan heb je het maar te faciliteren. Grote partijen zetten een klantenservice neer en zijn tot elf uur ’s avonds bereikbaar, voor een kantoor als het onze is dat moeilijker. We communiceren met onze mobiele nummers en we zijn ook buiten kantooruren bereikbaar. Wat dat betreft zijn we nog niet op het niveau dat we zouden willen. Het heeft organisatorisch veel implicaties”, zegt Robijn.

Benieuwd naar het bijzondere verhaal van Tom van Dieren en wil je horen hoe advieskantoren en verzekeraars de vergrijzing in hun portefeuille tegen proberen te gaan? Meld je aan voor de am:dag op dinsdag 20 november in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Inschrijven en het volledige programma bekijken kan via amdag.nl.

Reageer op dit artikel