nieuws

Jan Boerboom (AFM): ‘Alle misstanden oplossen is een illusie’

Branche 999

In het duel om de zorgplicht ligt de bal meer dan ooit bij de branche zelf. Over die conclusie lijken zowel de marktpartijen als de toezichthouder het eens, zo bleek eerder deze week tijdens de Nationale Kennisdag voor MKB adviseurs van Goudse Verzekeringen. In het Bussumse theater Spant waren circa 300 adviseurs bijeengekomen om zich te laten bijpraten over de kansen voor zakelijk advies en voor het ophalen van PE-punten tijdens topcolleges over verzuim en risicomanagement.

Jan Boerboom (AFM): ‘Alle misstanden oplossen is een illusie’

In de setting van een talkshow vertelden Jan Boerboom, hoofd toezicht bij de AFM, serie-ondernemer Floris Venneman, Adfiz-directeur Enno Wiertsema en Geert Bouwmeester, bestuursvoorzitter van De Goudse, over hun visie op de zorgplicht van de adviseur en de verzekeraar en de eigen verantwoordelijkheid van de klant zelf. Dit onder leiding van Wilfred Genee, de anchorman van -tegenwoordig- Veronica Inside. Hij deelde de nodige plaagstootjes uit, vooral over de opvallende schoenen van Bouwmeester, en zei om de haverklap dat ‘we er even uit moesten voor de reclame’. Maar net als Johan Derksen was Bouwmeester gevat genoeg om hem van repliek te dienen, onder andere over Genees opvallend witte sneakers, naar eigen zeggen een gevalletje midlife-crisis.

Bedrijf verder brengen

Volgens Bouwmeester win je als verzekeraar tegenwoordig minder makkelijk een conflict met een verzekerde door het toegenomen belang dat aan zorgplicht wordt gehecht. “Dat is goed vanuit klantperspectief.” Als Genee daarop vraagt of het uiteindelijk niet om de pegels gaat zegt Bouwmeester: “We willen niet alleen geld verdienen, we willen ook ons bedrijf verder brengen. Dat ligt bij ons als middelgrote verzekeraar als familiebedrijf nog net wat scherper dan bij grote beursgenoteerde verzekeraars.”

Binnen normale grenzen

Volgens Bouwmeester zorgt de toenemende nadruk op zorgplicht ervoor dat De Goudse preventie nog nadrukkelijker op de agenda gaat zetten. “In nauwe samenwerking met het intermediair willen we onze ondernemende klanten ontzorgen. Daarbovenop zullen we ook in de toekomst onze klanten binnen normale grenzen blijven verzekeren.”

Kritiek van alle tijden

Op de vraag van Genee of de toezichthouder niet teveel macht heeft, stelt Jan Boerboom, hoofd toezicht bij de AFM, dat die kritiek van alle tijden is. “Als het slecht gaat in een bepaalde sector is iedereen blij als de toezichthouder kritisch is, gaat het een periode goed dan kun je er op wachten dat op een gegeven moment de roep komt of het niet een onsje minder kan.” Om daar relativerend aan toe te voegen: “Alle misstanden oplossen is een illusie.”

Eigen verantwoordelijkheid

Volgens Enno Wiertsema, directeur van brancheorganisatie Adfiz doet het ‘bashen’ van adviseurs het nog altijd goed in consumentenprogramma’s. “Maar het alternatief is voor consumenten dat men het zelf gaat doen. Op een terrein waar ze geen verstand van hebben. Op een of andere manier accepteren we als consumenten geen nee, maar willen we ook geen eigen verantwoordelijkheid nemen.”

Casus over nen-normen

Vervolgens nam het panel de toehoorders mee in een casus waarbij er brand was uitgebroken in een horecazaak die achteraf niet bleek te beschikken over een certificaat voor de zogeheten NEN-normen. Op basis van deze karige informatie gaf de zaal in eerste instantie in meerderheid aan niet uit te willen keren aan klant. Toen daar aan toegevoegd werd dat de klant in al die jaren dat zijn verzekering liep nooit letterlijk was gewezen op het belang van het certificaat door adviseur of verzekeraar (De Goudse in dit geval), draaide het stembeeld: nu was een ruime meerderheid er voor dat de verzekeraar wel moest uitkeren.

95% leest voorwaarden niet

In dit geval ging De Goudse met de betrokken ondernemer in gesprek. Bouwmeester: “Daaruit kwam naar voren dat iedereen steken had laten vallen, zowel wij, de adviseur als de klant. In zo’n situatie moet je je dan afvragen hoe je zelf als klant behandeld had willen worden” Wiertsema: “Het is de verantwoordelijkheid van de klant om de polisvoorwaarden te lezen maar 95% van de klanten leest die voorwaarden niet.”

Schade deels uitkeren

De Goudse en de klant kwamen er uit door de schade deels uit te keren. Of er uiteindelijk ook nog een rekening zou moeten komen voor de adviseur daar deden Wiertsema en Bouwmeester het zwijgen toe. Onterecht volgens Venneman: “De eigen verantwoordelijkheid ligt in zo’n situatie bij mij als ondernemer, maar ik huur wel bewust een expert in om mee te kijken.”

Aflossen op hypotheken

Volgens Wiertsema werkt het beleid van de AFM contraproductief voor het stimuleren van goed advies. “Nu wordt er weer geroepen dat er afgelost moet worden op aflossingsvrije hypotheken, jaren geleden gaf de AFM het advies om je beleggingspolis maar snel af te kopen. Iedereen kent daar nu de gevolgen van.”

Toenemende onverzekerbaarheid

Boerboom is het daar niet mee eens. “Het ligt echt wat genuanceerder. Bij de beleggingspolis hebben we bijvoorbeeld juist gezegd: ga naar uw adviseur.” Extra aandacht is volgens hem nodig voor de volmachtmarkt “die met dubbele cijfers groeit”, maar ook voor het fenomeen van dynamic pricing, het heel specifiek beprijzen van individuele risico’s op basis van bijvoorbeeld big data. “De solidariteit dreigt daardoor af te nemen”. Op dat vlak vindt hij Wiertsema aan zijn zijde: “Zeker in combinatie met de toenemende onverzekerbaarheid, dat is nu echt een groot fenomeen aan het worden.”

Reageer op dit artikel