nieuws

Man die ‘lijkenpikker’ van Rabo dreigde kaal te scheren, komt 8 jaar op zwarte lijst

Branche 4563

Hij zou de wenkbrauwen van een Rabo-medewerker afscheren, diens hoofd in elkaar slaan en het resultaat vervolgens op internet vergezellen van de tekst dat deze man werkt als god bij de bank. Toen hem dat op een registratie in het interne verwerkingsregister van Rabobank kwam te staan, bleek deze gefrustreerde klant zich van geen bedreigingen bewust. Volgens de Geschillencommissie van Kifid zet de bank deze man terecht voor acht jaar op de zwarte lijst.

Man die ‘lijkenpikker’ van Rabo dreigde kaal te scheren, komt 8 jaar op zwarte lijst

“De communicatie van mijn kant is heel duidelijk, is heel helder. Ik wind er geen doekjes omheen”, begint het transcript van een telefoongesprek tussen de consument en Rabobank. De man wil dat de bank een – in zijn ogen ten onrechte – niet verwijderde BKR-registratie alsnog schrapt.

Een gebrek aan duidelijkheid kan de man inderdaad niet verweten worden. Hij maakt een Rabo-medewerker blijkens het transcript uit voor “lijkenpikker [..] die mij de bek gewoon volschijt he en [..] vervolgens de hoorn erop gooit”.

God bij de bank

Daarna bedreigt hij de Rabo-medewerker, overigens niet degene die het telefoongesprek voert:

“Dat mag jij [Naam] duidelijk maken he. Dat [Naam] een probleem gaat krijgen. Want [Naam] he, die zit nou, die staat nou mooi op de foto. Maar morgen zal hij op de foto staan als zijn wenkbrauwen eraf geschoren. En zijn haren eraf geschoren zijn. En heel zijn kop in elkaar geslagen is. Daar laat ik een foto van maken. En die komt naast zijn foto op google… op internet staan. Daar zal een tekst en uitleg bij komen, dat meneer [Naam] he, zijn werk doet als god. Dat hij werkt als god bij de bank.”

En ter afsluiting: “Het is gewoon zo’n misselijke kop van hem dat wil je gewoon niet weten. Zo’n strontgezicht, daar moet gewoon iets aan gebeuren. Hij komt hij komt aan de beurt. Als hij normaal had gedaan hoeft hij nergens bang voor te zijn, maar het is gewoon een strontzak.”

Frustraties

Rabo besluit de persoonsgegevens van de man naar aanleiding van dit gesprek op te nemen in het Interne Verwijzingsregister voor een periode van acht jaar. De bank erkent ook dat de BKR-registratie onterecht was en dat die alsnog wordt verwijderd.

Bij Kifid vecht de man de opname in het interne verwijzingsregister aan. Hij zegt weliswaar zijn frustraties te hebben geuit, maar wilde niemand bedreigen. Bovendien zou de bank door de onterechte BKR-registratie aanleiding hebben gegeven voor zijn frustraties.

Niet tolereren

De Geschillencommissie schaart zich echter volledig achter Rabobank. Die hoefde de beledigingen en bedreigingen niet te tolereren, aldus de uitspraak. Volgens Kifid kan het bewuste telefoongesprek worden gekenmerkt als een ‘gebeurtenis’ volgens de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen. Het gaat dan om “zaken die de veiligheid en integriteit van de instelling, haar werknemers, klanten en overige relaties maar ook de financiële sector als geheel (kunnen) raken”. “Gebeurtenissen kunnen een kleine impact, maar ook grote gevolgen hebben. Het varieert van een klant die een medewerker heeft uitgescholden tot aan de medewerker en zijn eventuele medeplegers die miljoenen hebben verduisterd”, aldus de uitleg van Kifid.

Nadelige effecten beperkt

Kifid noemt de opgelegde sanctie proportioneel. Het gaat om een interne sanctie. Dat zijn naam prijkt op Rabo’s zwarte lijst, betekent dat hij niet langer diensten kan gebruiken van Rabobank. “Consument wordt dus niet belemmerd in zijn mogelijkheden om met een andere financiële instelling een bancaire relatie aan te gaan.” De man was bovendien geen klant bij Rabo en daardoor “zijn de (nadelige) effecten van de registratie ook in dat opzicht beperkt”.

Reageer op dit artikel