nieuws

Hoekstra over vertrouwensherstel: ‘Nog een lange weg te gaan’

Branche 1209

De financiële sector is er nog lang niet als het gaat om de gewenste cultuur en het herstel van het vertrouwen van klanten. Dit geeft minister Hoekstra (Financiën) aan in een brief op antwoorden van Kamervragen van Henk Nijboer (PvdA) over het gebruik van klantdata door ABN Amro. Volgens de minister moet de gewenste verandering echter uit de branche zelf komen.

Hoekstra over vertrouwensherstel: ‘Nog een lange weg te gaan’

Nijboer stelde de minister vragen naar aanleiding van berichtgeving dat ABN Amro de Grip app, een online huishoudboekje, gaat inzetten om gebruikers gepersonaliseerde advertenties te laten zien op basis van hun rekening gegevens. Het Kamerlid wilde van Hoekstra weten of dat zomaar kan en welke regelgeving daarvoor dan geldt.

Geen aparte toestemming nodig

Hoekstra (foto) geeft in zijn Kamerbrief aan dat ABN Amro  op grond van de recent ingevoerde Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geen aparte toestemming nodig heeft van de klant voor het gebruik van klantgegevens voor direct marketing ten behoeve van eigen, bestaande klanten. Wel wijst hij erop dat de bank wel bij ieder bericht een makkelijke, gratis afmeldmogelijkheid moet bieden.

Advertenties van derden

“Als de bank de gegevens van de klant ook wil gebruiken voor direct marketing in de vorm van het sturen van gepersonaliseerde advertenties van derden dan is daarvoor afzonderlijk toestemming nodig van de klant”, aldus Hoekstra.  “Deze advertenties zijn alleen toegestaan als de klant deze afzonderlijke toestemming heeft gegeven en als ook aan de overige voorwaarden van de AVG wordt voldaan, zoals het voldoende beveiligen van de persoonsgegevens.”

Ophef over ING

Over het gebruik van klantgegevens voor advertenties van derden ontstond in het voorjaar van 2014 een enorme ophef toen Hans Hagenaars, toenmalig directeur particulieren bij ING in een interview aangaf dat hij bedrijven inzicht wilde gaan geven in de betaalgegevens van klanten zodat deze bedrijven dan gericht zouden kunnen adverteren. Na de ophef trok de bank het plan officieel in en Hagenaars nam later dat jaar afscheid bij ING.

‘Lessen crisis vergeten’

Nijboer vraagt zich af of banken na de crisis echt meer aan het klantenbelang zijn gaan denken nu ABN Amro betaalgegevens wil commercialiseren. Nijboer: “Deelt u de observatie dat banken de lessen van de crisis lijken te vergeten, en steeds minder aan hun klanten en de samenleving lijken te denken en deelt u de constatering dat de sector wel weer denkt aan het commercialiseren van privacygevoelige informatie en hogere beloningen?”

Commercieel belang

Hoekstra erkent dat het commerciele belang van het persoonsgegevens toeneemt. “Gebruik van klantgegevens voor commerciële doelen is een ontwikkeling die ook veel kansen biedt voor nieuwe innovatieve producten en diensten, ook voor banken en klanten. Daarbij moet voorop staan dat de bescherming van persoonsgegevens – en daarmee de zorg voor klanten en samenleving – goed gewaarborgd is.”

‘Er moet nog veel gebeuren’

Ten aanzien van de door Nijboer geconstateerde terugkeer naar pre-crisis gedrag zegt Hoekstra vertrouwen in de sector ‘essentieel’ te vinden. “Er zijn verschillende positieve signalen, zowel vanuit de sector als door regelgeving. Tegelijkertijd is er nog een lange weg te gaan. De sector heeft weliswaar serieuze stappen gezet in het kader van cultuurverandering en het herwinnen van vertrouwen, onder meer met de introductie van de bankierseed of -belofte, maar het is evident dat er nog veel moet gebeuren. De gewenste cultuur en vertrouwen kunnen niet met regelgeving alleen bevorderd worden. Integendeel, een gezonde cultuur moet juist komen vanuit de sector zelf.”

Reageer op dit artikel