nieuws

De Onderlinge van 1719 gaat social: #inallesghetrou

Branche 782

Koste wat het kost wil De Onderlinge van 1719 wegblijven van het “glibberig terrein” van big data en handel in Facebook-profielen. Persoonlijke aandacht voor klanten moet vooropstaan. De in Haarlem gevestigde oudste zelfstandige verzekeraar van het land schrijft dat in zijn jaarverslag. Daarin kondigt het wel aan de stap te zetten naar marketing op social media. “Vanzelfsprekend alles onder de zinspreuk ‘in alles ghetrou’.”

De Onderlinge van 1719 gaat social: #inallesghetrou

De Onderlinge van 1719 rijdt elk jaar een beetje harder op de digitale snelweg. Vorig jaar schreef de uitvaartverzekeraar al ‘digitaal’ te gaan voor bijvoorbeeld het verwerken van aanvragen en gezondheidsverklaringen. Komend jaar zijn sociale media aan de beurt. “Onder het motto ‘300 jaar oud en springlevend’ hebben wij besloten onze marketingactiviteiten te intensiveren. Wij zullen ons hierbij ook richten op de ‘social’ media. Vanzelfsprekend alles onder de zinspreuk ‘in alles ghetrou’”, schrijft de verzekeraar in het jaarverslag over 2017.

Geautomatiseerde antwoordapparaten

Getrouw wil De Onderlinge blijven aan de persoonlijke aandacht voor klanten. “Het directe contact met onze klanten en de kennis van hun persoonlijke omstandigheden beschouwen wij als belangrijke assets van De Onderlinge van 1719, zeker in tijden van computergestuurde administraties, algoritmes en geautomatiseerde antwoordapparaten.”

Onmacht

De verzekeraar wil wegblijven van ontwikkelingen op het gebied van big data, sleepwetten, microtargeting en de handel in Facebookprofielen van mogelijke klanten. “Voorstelbaar is dat een aantal van onze concurrenten zich op dit glibberige terrein gaat bewegen, uit onmacht de enige juiste filosofie in praktijk te brengen: vertrouwen is de kern van elk businessmodel en vertrouwen is pas vertrouwen als dat op persoonlijk contact is gebaseerd”, deelt het bedrijf een sneer uit richting branchegenoten die de digitale verleiding al veel eerder niet hebben kunnen weerstaan.

Ton verlies

De verzekeraar boekte in 2017 een nettoverlies van iets meer dan een ton. Zo’n 70% daarvan komt door het splitsen van het monumentale kantoorpand en het naastgelegen woonhuis. Hierdoor kan het pand verhuurd worden aan derden. Voor deelnemers was er € 97.000 aan winstdeling dat is toegevoegd aan het verzekerd kapitaal. De solvabiliteit daalde met bijna 100 procentpunten, maar met een percentage van 1490,8% lijkt er nog weinig reden tot zorg.

Zoeken naar samenwerking

Het aantal verzekerden is in 2017 gedaald, onder andere door een relatief hoge sterfte, aldus De Onderlinge. De verzekeraar heeft nog 2.190 polishouders in de boeken staan. Zij brachten samen € 115.000 aan premies binnen. “De commerciële inspanningen hebben in 2017 nog niet geleid tot de gewenste vermeerdering van het aantal leden. De verkennende gesprekken met collega-uitvaartverzekeraars over mogelijke samenwerking gaan in 2018 onverminderd door.”

Huismeester op straat

Dit jaar heeft De Onderlinge van 1719 in ieder geval één kostenpost minder. Na 237 jaar moet de verzekeraar het doen zonder huismeester. “Met dit afscheid komt een einde aan een eeuwenoude traditie.” De conciërge deed zijn intrede bij de aanschaf van het pand in 1780. Hij hield het pand schoon en zorgde voor catering op de vrijdagavonden. “Na het ‘dienen’ en hun geliefde skatspel (een kaartspel, red.) werden de broeders door de huismeester voorzien van een nabroodje”, aldus het jaarverslag. Drie jaar geleden werden de horecawerkzaamheden beëindigd en afgelopen jaar is de “verzorging van het interieur” uitbesteed. Een huismeester is daarom niet langer nodig.

Reageer op dit artikel