nieuws

NVGA am: Innovatieprijs (2): C-Profile werkt aan een zorgeloze zorgplicht

Branche 894

NVGA am: Innovatieprijs (2): C-Profile werkt aan een zorgeloze zorgplicht

Vier bedrijven maken op 18 april kans om de NVGA am: Innovatieprijs te winnen. In aanloop naar de grande finale op het NVGA-congres stellen we ze voor. Vandaag: C-Profile dat met gepersonaliseerde content klanten wil begeleiden bij life-events als een scheiding of arbeidsongeschiktheid. Verzekeringskantoren worden met het portaal geholpen bij de uitvoering van hun zorgplichttaken.

De zelfredzaamheid van klanten vergroten, ze meer betrekken bij hun verzekeringsproducten en tegelijkertijd het verzekeringskantoor ondersteunen bij het uitvoeren van de zorgplicht. Dat zijn in een notendop de resultaten die directeur Urjan Claassen van C-Profile voor ogen heeft met ‘James’, een kastje ongeveer zo groot als een computermuis. ‘James’ is een koppeling met software die data uit de back-officesystemen van het kantoor kan importeren in het adviesportaal van C-Profile.

Persoonlijke producten

Gegevens waar je aan kunt denken zijn het kenteken van de auto die verzekerd is, of de looptijd en hoofdsom van een hypotheek, legt Claassen uit. “Zo halen we uit verschillende bronnen content om persoonlijke producten te maken. We willen goed voor de klant zorgen, zorgen dat hij niet in de problemen komt. Dat doen we door goede verzekeringen aan te bieden, maar ook door gegevens te actualiseren, bijvoorbeeld als de regering nieuwe fiscale maatregelen neemt.”

Door die gegevens te koppelen kan C-Profile content personaliseren rondom life events van de klant, aldus Claassen. Het gaat om berichten die inspelen op vragen van particuliere klanten, bijvoorbeeld  rondom verhuizing, scheiding of een terugval in inkomen bij arbeidsongeschiktheid. “Een adviseur geeft veelal alleen informatie over inkomensverlies, maar wij geven ook informatie over loopbaanbegeleiding en juridische zaken. We hebben een voorraad van 500 artikelen die we kunnen aanbieden in een nieuwsbrief. We selecteren de vijf berichten waarvan de kans het grootst is dat klanten die die week gaan lezen. Met machine learning voorspellen we de leesbehoefte van klanten, maar ook hun productbehoefte.”

Onder motorkap

“Dat verrijken van data doen we niet alleen voor artikelen, maar ook onder de motorkap voor de adviseur”, vervolgt hij. “We berekenen wanneer iemand mogelijk gaat verhuizen, of van auto verandert. Het systeem kan commerciële leads genereren. We weten wanneer veranderingen bij klanten gaan plaatsvinden. Dat biedt de adviseur kansen om van een eenpostrelatie een meerpostrelatie te maken.”

Belangrijk voordeel van de James-toepassing in het adviesportaal noemt Claassen de zorgplicht die deels uit handen wordt genomen. “Mutaties hoeven niet doorgevoerd worden, dat doet de klant in feite zelf. En als de klant iets muteert, bijvoorbeeld een kenteken, stuurt het systeem automatisch formulieren om meer informatie op te vragen, in dit geval met het oog op een autoverzekering.”

Rustig slapen

“Of het helemaal rule-based is, weet ik niet”, reageert Claassen op de vraag van de jury of C-Profile zorgplichtgarantie geeft. Kan een kantoor rustig slapen? “Wij helpen wel heel goed elk detail te monitoren waarop je zorgplicht hebt. We kunnen geautomatiseerd reminders sturen. Daarmee wordt de hoeveelheid arbeid om aan je zorgplicht te voldoen minder.”

 

Behalve C-Profile zijn Bugs Business, Openclaims en Postex genomineerd voor de NVGA am: Innovatieprijs.

Reageer op dit artikel