nieuws

Topman Lard Friese: ‘Klanten helpen doe je niet in de rechtszaal’

Branche 4001

“Onze hand is uitgestoken en dat is hij altijd geweest”. Dat zei NN-topman Lard Friese bij de perspresentatie van de jaarcijfers waar onvermijdelijk ook de afhandeling van de woekerpolisaffaire aan de orde kwam. Die problematiek wordt bij voorkeur bij NN aan tafel opgelost en niet in de rechtszaal, aldus Friese die terugkijkt op een goed 2017. Het eerste jaar met Delta Lloyd samen.

Topman Lard Friese: ‘Klanten helpen doe je niet in de rechtszaal’

Lard Friese (CEO NN Group) en David Knibbe (CEO Nationale-Nederlanden) zijn samen aangeschoven om de persvragen te beantwoorden. Ze (Knibbe zonder stropdas, Friese mét) maken een ontspannen indruk. Friese heeft zijn arm in een mitella omdat hij iets te fanatiek heeft geskied met zijn zoons, vertelt hij opgewekt. Dat de beurskoers van NN Group op deze dag wat achterblijft, kan de stemming ook al niet drukken. “Wat de markt ervan vindt laat ik aan vraag en aanbod over.”

Structureel beter

Het is een bijzonder jaar geweest zegt Friese. “Intensief en heel goed. Het kostenbesparingsprogramma ligt op schema (in 2017 vloeide al 900 fte af), er is sprake van groei en de winst is aanzienlijk gestegen terwijl de solvabiliteit stabiel bleef. Alleen bij het schadebedrijf moet het beter. Dat heeft tijd nodig, want het is niet de bedoeling dat het één of twee kwartalen goed gaat, nee het moet gewoon structureel beter.”

Taxibedrijven

Knibbe licht dat verder toe. Het gaat vooral om kosten, zegt hij. “Die gaan verder naar beneden door de samenvoeging en gingen ook al omlaag door nieuwe technologie.” Ook zal er strakkere acceptatie en bijbehorende pricing plaatsvinden. “We beschikken nu over zoveel data, we kunnen een steeds verfijndere pricing neerzetten.” Maar ook zal er, zegt Knibbe, als dat nodig is afscheid worden genomen van producten of klantgroepen. Als voorbeeld noemt hij grote lease-vloten en taxibedrijven. Het is niet zo, volgens Knibbe, dat de premies in de hele schademarkt omhoog moeten. “Het zal meer zo zijn dat we voor bepaalde groepen de premies gaan verhogen.” De zware januaristormen hebben het schadebedrijf geen goed gedaan. NN kost dat, als grote speler, 75 miljoen euro. “Maar”, zegt Knibbe, “dat is nou ook precies waarvoor we op aarde zijn. Om onze klanten bij dit soort schades te helpen.” “Precies, zo is het”, voegt Friese toe.

Luxe van integratie

De rol die Voogd & Voogd in dat kostenbesparingsproces voor het schadesegment speelt, is beperkt. Knibbe en Friese benadrukken dat bij Voogd alleen de particuliere polissen worden ondergebracht die via het intermediair lopen. Het gaat om tien procent van de totale premie in schade, zeggen de topmannen, om € 300 miljoen. Het intermediair blijft onverminderd belangrijk benadrukt Knibbe. Hij zegt daarin ook te kunnen leren van Delta Lloyd. In de performancemetingen van IG&H geeft het intermediair Delta Lloyd en Be Frank hoge cijfers, waar NN iets lager op de ladder stond. Knibbe: “Dat is de luxe van een integratie dat je de goede dingen van beiden kunt combineren. We doen er ook heel veel aan om het intermediair geïnformeerd te houden. We organiseren daarvoor zogenoemde samenspraaksessies en daar krijgen we veel nuttige signalen binnen. We zijn daarin op de goede weg.”

Behoefte aan muziek

In leven groeit NN Group vooral buiten Nederland. In Nederland zien ze het langetermijnsparen verschuiven naar de bank. De tijd van koopsommen is voorbij. Maar, zegt Friese, het is net als met muziek. De elpee verdween, maar niet de behoefte aan muziek. “Klanten willen nog steeds sparen voor de lange termijn. Alleen dan op een andere manier.” Friese wijst bijvoorbeeld op het product Beheerd Beleggen. NN-bank is heel belangrijk voor NN Group, want het is een goede manier om met klanten in contact te blijven. “Het levert ons vooral jongere klanten op”, zegt Friese. De traditionele bankverzekeraar was een bank die verzekeringen verkocht. Dit is een andere opzet, zeggen de topmannen. De bank is nu een manier om gezinnen en huishoudens een volledig pakket te kunnen bieden en anders dan bij verzekeringen in nauwer contact met de klanten te staan.

Regels van het spel

Ook de woekerpolissen die het levenbedrijf geen goed hebben gedaan komen voorbij. Friese is heel stellig als hij zegt: “Wij hebben ons altijd gehouden aan de regels die er waren. Wij zullen ons in de rechtszaal dus blijven verweren want we hebben ons aan de regels ven het spel gehouden. Klanten help je niet met rechtszaken, je lost het met elkaar op. De problematiek wordt hier aan tafel opgelost en niet in de rechtszaal. Want er is geen generieke oplossing. Als de klant hier aan tafel zit, dan kunnen we de situatie doornemen. Onze deur staat open. Onze hand is uitgestoken en is dat ook altijd geweest.”

Discipline

Friese belicht nog de ‘journey’ die NN Group heeft afgelegd en die begon met de losmaking van ING. Hij noemt de beursgang, het winstgevend worden, de rebranding en de implementatie van Solvency II. En daarna volgde: consolidatie. Dat klinkt als een vooraf vastgesteld masterplan, maar zo noemt Friese het zelf niet. Hij spreekt liever over ‘gedisciplineerde stappen’. Over verdere consolidatie in de Nederlandse markt laat hij zich niet uit. “Wij richten ons op onze eigen strategie.” Maar NN Group is wel geïnteresseerd in overnames in andere landen.

Veel fusies mislukken, maar de samenvoeging van NN en Delta Lloyd gaat werken, dat is de boodschap van vandaag. “Ik ben heel blij met Delta Lloyd”, zegt Knibbe. “Ik ben heel tevreden met hoe het loopt”, zegt Friese. Volgens hem ligt het succes er in dat NN Group precies wist wat ze kocht. “Dit is een in-market deal geweest. Dit is onze thuismarkt. Wij kennen Delta Lloyd heel goed en we hadden het geluk dat ze een kapitaaluitgifte deden waar een heel boekwerk bij hoorde. Zo konden wij ons huiswerk heel goed doen. Alleen de eerste stap was ongemakkelijk, omdat we niet meteen in gesprek kwamen. Daardoor hebben wij onze belangstelling publiekelijk gemaakt. Maar daarna is het traject heel gedisciplineerd geweest.”

De woordvoerders geven aan dat de persconferentie er op zit. Friese wil meteen weten hoe Sven Kramer geschaatst heeft. Jammer, geen goud. Toch nog even balen.

Reageer op dit artikel