nieuws

Experts over Hypo-TakeAway: ‘Behoorlijk stereotyperend’

Branche 3170

Wat vinden experts eigenlijk van de Hypo TakeAway-koffiebar, het nieuwe concept van Hypotheek24.nl? Universitair docent, onderzoeker en millennial-expert Tessa van Asselt: “Ik snap niet zo goed waarom ze dit willen en ik vraag me af of ze zich wel in de millennial hebben verdiept”.

Experts over Hypo-TakeAway: ‘Behoorlijk stereotyperend’

In am:37 van afgelopen december vroegen we drie experts in de rubriek nieuwe concepten een reactie te geven op het initiatief. Het concept is speciaal bedoeld voor de millennial. Het blijkt (volgens de oprichters tijdelijk) niet zo storm te lopen bij de ‘hippe koffiebar’ aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam waar millennials zeven dagen per week terechtkunnen, ook ‘s avonds, voor hypotheekadvies à €350.

Laagdrempelig

In het item in am:37 lieten we als eerste salesmanager Chris Oosterling van Hypotheek24.nl aan het woord. “Het idee is ontstaan vanuit de behoefte van de klant en onze eigen gedachten over het openen van een niet-traditioneel advieskantoor. We merkten dat onze jongere klanten, maar ook onze jongere collega’s graag iets laagdrempeligs wilden, een omgeving waar je zo kunt binnenlopen voor advies. Je ziet nu veel adviesketens die te koop staan en dan ga je nadenken over hoe je het anders kunt doen”, zei Oosterling.

“We zochten naar een concept met een relaxte en hippe omgeving waar je vrijblijvend kunt binnenlopen en ook, als je wilt, alleen maar een kopje koffie kunt drinken. Via hypotheek24.nl, waar we middels execution only werken, kregen we regelmatig het verzoek om toch even face-to-face met klanten te praten. In onze Hypo TakeAway werkt altijd iemand achter de bar en daarnaast staat een hypotheekexpert of adviseur klaar om met klanten te sparren. Een aftastend gesprek is gratis, dus als iemand spontaan langskomt, rekenen we daar niets voor. Wanneer iemand echt het adviestraject ingaat, wordt meestal een afspraak gemaakt en bereidt de adviseur het ook voor en worden er documenten ingeleverd. Dan pas spreken we van die €350. Daar valt ook het opstellen van het advies onder. Als het aanslaat, willen we uitbreiden naar bijvoorbeeld Utrecht, Den Haag en Rotterdam. We merken dat mensen nieuwsgierig zijn, maar het heeft nog wel even tijd nodig om te zien hoe de klanten ermee omgaan. De koffiebar is inmiddels zo’n vijf weken open en we krijgen veel enthousiaste reacties”, aldus de salesmanager van Hypotheek24.

‘Behoorlijk stereotyperend’

Universitair docent, onderzoeker en millennial-expert Tessa van Asselt gaf aan dat ze het concept behoorlijk stereotyperend vond: “Ik snap niet zo goed waarom ze dit willen en ik vraag me af of ze zich wel in de millennial hebben verdiept. Het komt nogal over als een prematuur concept. Op mij, als millennial zelf, maakt het niet echt veel indruk en voelt het zelfs als een belediging. Een hypotheekaanvraag is een serieus proces en het lijkt nu alsof de millennial alleen maar op zoek is naar snelle adviezen, met een goede kop koffie, en in een hippe omgeving. Ik vind het te simpel gedacht en gebracht. Wat ik wel goed vind is dat ze hebben nagedacht om de drempel te verlagen. Maar het concept van een take-away geeft het gevoel alsof een dergelijk advies zomaar kant-en-klaar kan worden afgehaald en dat is niet zo. Ik heb het proces zelf ook doorlopen en daar zit tijd en aandacht in. Daar komt bij: millennials willen over het algemeen meepraten en ze willen ook graag begrijpen waarom iets moet worden gedaan. Dat gedeelte over het kunnen ‘sparren’ met elkaar, snap ik dus. Maar waar kan een geïnteresseerde voor die €350 eigenlijk op rekenen? In mijn zoektocht heb ik voor dat eerste gesprek helemaal niets hoeven te betalen. Met andere woorden: ik blijf met heel veel vragen achter. Het concept voelt een beetje flauw aan, alsof het idee nog verder uitgewerkt moet worden om goed aan te kunnen geven wat voor oplossing je op welk probleem biedt. Volgens mij kunnen ze beter. Ook millennials nemen financiële beslissingen serieus. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat slechts 1% van de millennials bereid is dit soort beslissingen online te willen afhandelen. Online is niet de oplossing, dat hebben ze wel goed gezien in dit concept.”

Vorm lijkt boven inhoud te prevaleren

“Twee dingen vallen meteen op”, zei plaatsvervangend voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), Maarten van Hasselt. “Ten eerste blijf ik bij het lezen over dit concept meteen haken bij dat advies binnen een uur. Goed advies geven is al lastig, laat staan in één uur tijd. Het gaat om een concept waarbij klanten kunnen binnenlopen, velen zullen de juiste documenten niet bij zich hebben dus hoe doe je dat dan? Krijgt de klant dan wel goed advies vraag ik mij af. En hoe gaat het met het vervolg en de nazorg met betrekking tot deze consumenten? Ten tweede: het concept komt nu meer over als transactiegericht, maar hoe ga je de relatie aan met de klant? Is het alleen maar ‘kom even langs en dat is het’, of is het meer? Daarnaast lijkt het ook een heel gespecificeerd concept. Gaat het advies alleen over de hypotheek of nemen deze adviseurs ook andere onderdelen mee die in het leven van een klant belangrijk zijn, zoals een AOV. Kortom: is er straks wel sprake van gerelateerde productbehandeling? Dit lijkt een concept dat daar niet echt op is gebouwd en het komt een beetje eenzijdig over. De mooie sfeer en dat relaxte klinkt allemaal fantastisch, maar het lijkt wel of de vorm prevaleert boven de inhoud. Een ander punt: hoe zit het bijvoorbeeld met de privacy? In een koffiebar is het vaak druk en als we het over een hypotheek hebben dan komt daar persoonlijke informatie bij kijken. Je werkgeversverklaring, de hoogte van je salaris, et cetera. Wil je daar wel zo open en bloot over vertellen als er allemaal mensen dichtbij zitten? De ervaring leert dat mensen juist bij dit soort beslissingen graag persoonlijk en afgesloten zitten. Ik ben helemaal voor nieuwe ideeën, maar op mij komt dit een beetje over als een publiciteitsstunt.”

 

Reageer op dit artikel