nieuws

Winterserie (17): Terugblikken en vooruitkijken met Hidde Coebergh

Branche 1591

De jaarwisseling vraagt om reflectie en nieuwe plannen. Met welk gevoel en met welke intenties zat de verzekeringsprofessional bij de kerstboom en aan de oliebollen? Wat heeft 2017 ons gebracht en welke wensen hebben we als we naar 2018 kijken? am: maakte een rondje langs de velden. Hidde Coebergh, directeur Zakelijk Advies en Wonen bij ING, vertelt zijn verhaal.

Winterserie (17): Terugblikken en vooruitkijken met Hidde Coebergh

Wat waren volgens jou de hoogtepunten van 2017?
“Terugkijkend op 2017 zijn voor mij natuurlijk 14 mei 16.18 uur in Rotterdam (kampioenschap Feyenoord) en de gelukkige omstandigheid van een overwegend gezonde familie de eerste zaken die in mij opkomen. Zakelijk kijk ik vooral met veel plezier terug op de wijze waarop we de feedback van onze businesspartners hebben verwerkt. Met als gevolg een krachtig herstel van onze relatie en daarmee ook ons marktaandeel.”

Welke dalen heb je in 2017 meegemaakt en wat voor impact hadden die?
“De meeste impact gaat altijd gepaard met een overlijden of met ernstige ziektes van familie, vrienden, collega’s en naasten daarvan. Ook in 2017 is dat, zo onvermijdelijk als dat nu eenmaal is, weer aan de orde geweest. Het doet telkens weer beseffen waar het daadwerkelijk om gaat. Zakelijk helpt dit om dingen in perspectief  te zien.”

Welke wensen heb je voor 2018, wat zou je willen bereiken?
“Het delen van privé-ambities en wensen bewaar ik voor een persoonlijker moment. Zakelijk hoop ik bij te kunnen dragen aan het verder uitbouwen van ING als dé partner voor het onafhankelijk professioneel intermediair. Een andere ambitie is de consument de noodzakelijkheid en de waarde van goed persoonlijk financieel advies nog beter te laten inzien.”

Wie wens je in 2018 het beste toe en waarom?
“De beste wensen zijn wat mij betreft nooit exclusief. Ik wens velen alle goeds. Clichés zijn soms waar. Zakelijk succes is mooi maar waar het echt om gaat is een goede gezondheid, een beetje levensgeluk en maximaal plezier in het leven. De kunst om telkens weer te genieten van het kleine. Dat gun ik iedereen.”

Welke ontwikkelingen in de markt hoop je in 2018 mee te maken of aan te wakkeren?
“De wereld, ook die van financieel advies, digitaliseert in hoog tempo. Klantverwachtingen en klantgedrag veranderen daardoor snel. De onderliggende klantbehoeften veranderen echter in veel mindere mate. Mensen willen lekker wonen, geen gedoe bij vervelende gebeurtenissen en onbezorgd gelukkig zijn. Digitalisering en techniek maken dat de klant verwacht, en vaak eist, dat elk klantcontact en elke interactie relevant is. Zowel voor aanbieders als voor intermediairs geldt dat het erom gaat of we klantbehoeften écht begrijpen en daar zo goed bij aansluiten dat klanten duurzaam voor je kiezen. Natuurlijk zit er waarde in de producten en diensten die wij samen onze klanten aanbieden. Ik noem dat het ‘functionele’ of het ‘wat’. Het feit dat product en proces naadloos aansluiten op de klantbehoefte is de basis. Daar begint het mee. Het echte onderscheid is uitsluitend op dit functionele vlak niet te maken. Mijn overtuiging is dat het verschil gemaakt wordt middels relevante interactie met klanten. Soms digitaal, soms persoonlijk en vaak in een combinatie. Dat noem ik het ‘emotionele’ of het ‘hoe’. Daarop kun je je onderscheiden op een niet te kopiëren manier. Als relevante klantinteractie, zowel functioneel als emotioneel, de essentie is, dan biedt de combinatie van ‘extreem digitaal’ en ‘extreem persoonlijk’ enorme kansen. Ik geloof in deze ontwikkeling. Vanuit ING helpen we graag om dit samen met onze businesspartners verder vorm en invulling te geven.”

Eerdere afleveringen van deze serie zijn hier te vinden.

Reageer op dit artikel