nieuws

Wits (ASR): “We hebben als verzekeraars een bizarre markt ontwikkeld”

Branche 2491

“Ik zie vaak de bomen door het bos niet meer in het fintech-landschap”, zei Chief Digital and Disruption Philippe Wits van verzekeraar ASR gisteren tijden het eFinancials event van Emerce in Amsterdam. De Deense Spreker Martin Gronemann van innovatie- en consultancybureau ReD Associates had het over het financiële gedrag van mensen en de emoties en gebruiken die daarbij komen kijken.

Wits (ASR): “We hebben als verzekeraars een bizarre markt ontwikkeld”

“Hoe snel gaat de innovatie eigenlijk?”, vroeg Wits aan zijn publiek. “Gaat het snel?”, vroeg hij daarop. Niemand stak zijn hand op. De zaal was het er mee eens dat het langzaam gaat. Wits merkte op dat hij desondanks de bomen door het bos niet meer ziet op het terrein van de nieuwe en slimme oplossingen die de toekomst gaan vormen.

Weinig succesvolle voorbeelden

Wits: “Ik weet niet meer waar ik mijn geld wel of niet in moet stoppen.” De titel die hij aan zijn presentatie had gegeven luidde ‘Van verzekerd naar zelf verzekerd’. “Om te zeggen dat ik heel zelfverzekerd in innovatie sta…nou nee, dat kan ik niet zeggen”, vertelde Wits. Vanuit het publiek kwamen daarop de opmerkingen dat grote bedrijven te langzaam bewegen en dat jonge partijen vaak hetzelfde idee aanbieden en dat er weinig succesvolle voorbeelden zijn. “We hadden veel meer verwacht”, zei een bezoeker.

Koude oorlog

Wits gaf een voorbeeld hoe het in een andere sector, de ruimtevaart, er aan toe gaat wat betreft innovatie en merkte op dat het ook in die sector niet hard gaat. “Die sector heeft enorme grote stappen gemaakt ten tijde van de koude oorlog, toen de twee grootmachten elkaar steeds wilden overtreffen. Blijkbaar is er een bepaalde noodzaak, of een push nodig om innovatie als een raket te kunnen lanceren. Een soort van dood of de gladiolen mentaliteit.” Het publiek gaf hem gelijk, ook zij merkten op dat banken en verzekeringsindustrie blijkbaar de noodzaak nog niet hard genoeg voelt.

Aangeprate angst

Hij besprak ook de drijfveren waarop de industrie de verzekeringen jarenlang heeft verkocht. “Koop maar een verzekering want dan ben je zeker dat je de risico’s hebt afgekocht.” Het inspelen op angst gaat volgens hem ook gepaard met hoe de media en de maatschappij met angst omgaan. “Er wordt ons veel angst aangepraat. Mensen lopen met veel zorgen rond en we lopen vaak hard weg voor de angst. We hebben als verzekeraars een bizarre markt ontwikkeld”, zo vertelde hij verder.

Vasthouden van purpose

Volgens Wits kan dat allemaal anders en levert een andere aanpak vaak veel meer resultaat op. Hij had het daarbij onder andere over een gezamenlijk initiatief, de website doodgaanendoorgaan.nl van ASR en uitvaartverzekeraar Ardanta, met tips en praktische begeleiding over de dood. “Door niet proberen te verkopen gingen we juist meer verkopen. We hadden door dit initiatief ineens 12% meer omzet en mensen gingen ons omarmen.” Door die andere aanpak met begeleiding naar een gevoel van zekerheid, het vasthouden van een ‘purpose’ gaan mensen volgens hem “van zeker naar zelf verzekerd”. “Mensen verzekeren zich niet meer omdat ze bang zijn. Laat ze praten over wie ze zijn en hoe ze in het leven staan.”

Liever seks dan geld

De Deen Gronemann had het over de toekomst van geld en de relatie die mensen hebben met hun financiële perspectieven. Financiële instituten moeten zich volgens hem meer aanpassen aan de digitale cultuur. “We moeten echt werken aan het versterken van de klantrelatie.” Dat veel mensen liever niet willen nadenken over hun financiële situatie illustreerde hij met het volgende voorbeeld: “Volgens een onderzoek van de University College Londen zijn mensen zeven keer meer geneigd te praten over hun seksuele relaties met anderen en zelfs over hun eventuele seksuele overdraagbare ziektes dan over hun financiële situatie.”

‘Slow money’

Mensen ervaren hun financiële planning ook vaak als stressvol vertelde hij en mensen leven door hun angsten teveel in het nu en plannen niet goed voor de toekomst. Hij ziet een grote rol weggelegd voor banken om de producten gericht op ‘fast money’ (het geld voor ons dagelijkse gebruiken) beter te relateren aan ‘slow money’ (geld voor in de toekomst zoals onze pensioenen). “Banken verwaarlozen deze behoeften, zie die twee stromen als een samenwerking en probeer meer te motiveren en engagement te creëren.

Goede digitale oplossingen

In de kern kwamen zijn gedachten op het volgende neer: “ Op fundamenteel niveau kijken mensen en financiële instituten heel anders naar geld. Mensen hebben fundamenteel vaak geen idee hoe hun toekomst er financieel uit zal zien. Financiële instituten moeten zich nog bewijzen in het creëren van goede digitale oplossingen voor ‘slow money’.”

Lees ook het item dat we gisteren over het gedachtegoed van verschillende sprekers publiceerden. “Veel ideeën zijn eigenlijk niet nieuw, het moment is het belangrijkste”, zo vertelde Linda Nieuwenhuizen van Centraal Beheer onder meer.  

Reageer op dit artikel