nieuws

Blik op 2017 (1). Peter Wormskamp van Surion: ‘Vergoeding voor bemiddeling komt onder druk te staan’

Branche 1663

Blik op 2017 (1). Peter Wormskamp van Surion: ‘Vergoeding voor bemiddeling komt onder druk te staan’

Oud-voorzitter Peter Wormskamp van de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners richtte vorig jaar zijn eigen bedrijf Surion op. Daarmee helpt Wormskamp financieel dienstverleners bij het ontwikkelen van actief klantbeheer. Op verzoek van am: zet hij zijn verlangens voor het nieuwe jaar op een rij.

Wat gaan we als branche niet meer doen in 2017?
“Stil blijven zitten onder het motto dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen met de veranderingen. Ik ben er van overtuigd dat er de komende jaren veel gaat veranderen. Met name door de toepassing van digitale techniek. Bemiddeling zal verdergaand worden geautomatiseerd. Denk bijvoorbeeld aan het bij elkaar brengen van stukken voor een hypotheek. Daarnaast zullen de vergoedingen voor bemiddeling onder druk komen te staan. Zowel in de vorm van de fee voor bemiddeling zoals bij hypotheken, als voor het deel dat verdisconteerd is in de provisie bij schadeproducten. Dat neemt niet weg dat de adviseur een prima toekomst tegemoet kan gaan. De rol van de adviseur blijft belangrijk om te adviseren in complexere situaties, om bevestiging te geven en (voor een deel) ook nog om zaken gewoon te regelen. Het blijft een hele toer om bijvoorbeeld een oversluiting van een hypotheek op hetzelfde moment bij de notaris te laten landen, eventueel polissen omzetten/afkopen, nieuwe overlijdensrisicoverzekering sluiten en verbinden. Daar komt bij dat financiële producten nu eenmaal de ‘sexiness van witte sokken in badslippers’ hebben voor de meeste consumenten. En dat laat men graag aan een expert over.”

Wat gaan we als branche juist wel doen in 2017?
“Aan de slag met het serieus inrichten van het beheer van de klantrelatie. Nu worden er veel hypotheken gesloten. Vaak met een lange rentevast periode. En wat ga je doen als de storm gaat liggen? Heb je dan een band met je klant? Heb je een reden om contact met hem of haar te zoeken? Blijft hij of zij bij je komen voor ook andere zaken? Kortom serieus aan de slag met actief klantbeheer is essentieel voor iedereen die in onze branche werkzaam is. En niet alleen omdat een deel van de nazorg verplicht is, maar juist omdat daar de kansen liggen.”

Wat zijn de plannen van Surion voor 2017 en waarom?
“In 2017 zullen we samen met Helder Beheerd actief de markt gaan benaderen. Samen kunnen we de markt een stap vooruit helpen in het streven om continu beter te worden als het gaat om het beheer van klanten. Die zijn immers het grootste kapitaal van de financieel dienstverlener. En door een (correct) totaalbeeld van de klant kan je het verschil maken ten opzichte van andere partijen die slechts één product van de klant in portefeuille hebben. Dat vergt wel een drang vooruit. Dus niet blijven zitten en wachten tot de telefoon gaat of er een verzoek per mail of anderszins binnenkomt, maar een actieve relatie met je klant. Dan blijft er een fatsoenlijke boterham te verdienen in de branche.”

Reageer op dit artikel