nieuws

Rabobanken maken meer werk van hun klanten

Archief

De Rabobanken gaan hun commerciële slagkracht vergroten. Duizenden adviseurs worden ontlast van alle administratieve taken, zodat zij meer tijd kunnen besteden aan het bezoeken van klanten. De klantencontacten zullen daardoor in de komende jaren meer dan verdubbeld moeten worden.

Bij de 350 lokale Rabobanken zijn 38.000 medewerkers in dienst. In totaal 1.200 van hen worden – via natuurlijk verloop – de komende drie jaar niet meer vervangen. De arbeidsplaatsenreductie vloeit voort uit een nieuwe efficiencyoperatie onder de naam ‘Fast’, die in de loop van dit jaar bij tweehonderd lokale Rabobanken wordt geïmplementeerd. De operatie voorziet in een strikte scheiding van administratieve en commerciële taken. De administratie wordt voortaan gevoerd door een commerciële binnendienst.
De adviseur kan zich daardoor louter bezighouden met advies en verkoop. Hij bedient klanten die spontaan binnenkomen of hij werkt op afspraak. Deze afspraken worden gemaakt aan de hand van verhuisberichten, huwelijksaankondigingen, geboortekaartjes en overige klantgegevens, die worden verzameld door een zogeheten ‘signaalcoördinator’. Hij fungeert als de spin in het commerciële web, benadrukt Rabobank Nederland, die zo een hogere klantgerichtheid in de particuliere markt verwacht te realiseren.
Klantverdeling
Volgens de vernieuwde opzet kiest Rabobank voor een verdeling van klanten op basis van inkomen. De hogere inkomensgroepen vanaf globaal e 60.000 vallen onder het segment Financieel Advies; de overige klanten onder het segment Cliënten Advies. “Die verdeling kan lokaal door de banken anders worden ingevuld, afhankelijk van de groeipotentie van hun klanten. Wel wordt aan beide categorieën het volledig dienstenpakket aangeboden. We streven naar de juiste aandacht op het juiste moment voor de juiste klant.”
De nieuwe opzet is geruime tijd uitgeprobeerd bij zo’n dertig lokale banken – van groot tot klein – door heel het land. Het proefproject bij de Rabobank Nijmegen, waar veertig banen in drie jaar verdwijnen, is volgens woordvoerder Jan-Willen Ter Avest niet representatief. “Het is niet zo dat bij elke lokale bank arbeidsplaatsen verdwijnen. Er zijn ook banken die juist meer medewerkers willen gaan aantrekken.”

Reageer op dit artikel