nieuws

Internetbedrijven werven voor DSB en andere bemiddelaars

Archief

Het Rotterdamse bedrijf Mediamip exploiteert drie websites die leads genereren voor onder meer DSB. Op de huidige sites kan men spaar- en leenproducten aanvragen, maar Mediamip wil ook sites voor verzekeringen en hypotheken gaan maken. De Amsterdamse soortgenoot Clicks 4 Sales heeft op hypotheekgebied al zo’n vijftien sites in de lucht.

Directeur Hendrik Tiesma: “Wij verkopen leads aan financiële instellingen. Wij ontwerpen een site en sluiten vervolgens een overeenkomst met een maatschappij die ons betaalt voor de leads die wij aanleveren”. Voor de site www.kredietwijzer.nl, sinds eind 2000 actief, werkt Mediamip samen met de DSB-dochters Frisia, Mohr en DSB Online. Kredietwijzer.nl werkt als een soort verkapte vergelijkingssite. “Iemand kan negen offertes krijgen; bij elke verstrekker zijn drie kredietvormen mogelijk”, aldus Tiesma. Sinds vorig jaar zijn de sites www.spaardomein.nl en www.A1lenen.nl in de lucht. Aanvragen die via deze sites binnenkomen, worden alleen doorgestuurd naar DSB Bank.
Mediamip maakt niet exclusief sites voor DSB. Tiesma: “We zijn bezig om sites te ontwikkelen voor verzekerings- en hypotheekproducten. Daar kunnen alle maatschappijen, als zij willen, gebruik van maken. Daar zijn we druk mee bezig, maar op dit moment staat nog open aan wie wij met deze sites leads gaan verkopen”.
Tiesma zegt dat het aantal mensen dat inmiddels via Kredietwijzer.nl een lening heeft aangevraagd “behoorlijk hoog” ligt. “Het zijn er vele honderden.”
Clicks 4 Sales
Naast Mediamip is nog een bedrijf actief dat met een aantal sites leads genereert. Het marketingbedijf Clicks 4 Sales richt zich daarbij voornamelijk op hypotheken en op het intermediair. Met de sites www.allergoedkoopstehypotheek.nl en www.hypotheekofferte.nl worden leads gegenereerd voor een aantal hypotheekadvieskantoren.
“Wij gaan nog een stapje verder dan Mediamip”, zegt mede-initiatiefnemer Henk Jansen. “Wij zijn afkomstig uit intermediairorganisaties; de klant kan bij ons een afspraak maken voor een gesprek.” Clicks 4 Sales is een gezamenlijke onderneming van marketingbedrijf Moneypig en Slegt Beheer en Beleggingen (onderdeel van Slegt Financiële Dienstverlening). Moneypig is onder meer verantwoordelijk voor de site www.rekenjerijk.nl.
In totaal worden zo’n vijftien zogeheten lead-generatoren beheerd, waarvan Jansen alleen de eerdergenoemde twee wil noemen. En dat aantal wordt nog uitgebreid, als het aan Clicks 4 Sales ligt. Hoeveel leads de sites opleveren, weet Jansen niet.
Jansen zegt te selecteren met wie er wordt samengewerkt. “Niet elke tussenpersoon kan van onze sites gebruik maken. De adviseurs met wie wij samenwerken, sluiten niet in één keer een product maar werken met zeg maar, herhalingsbezoeken. Wij willen koste wat het kost voorkomen dat wij later klachten krijgen.” Het aantal adviseurs dat gebruik wil maken van (een van de) sites, is volgens Jansen vrij groot. “We hebben op dit moment een wachtlijst. Maar we willen niet met te veel adviseurs gaan werken”. Clicks 4 Sales werkt nu met acht intermediairorganisaties samen, variërend van twee tot honderd medewerkers.
De adviseur betaalt per gemaakte afspraak. “Het is een omgekeerde distributieketen; mensen komen nu naar de adviseur toe in plaats van andersom.” Jansen wil voorlopig alleen met hypotheken bezig blijven. Hij ziet zichzelf als iemand die het intermediair te hulp schiet: “Tussenpersonen hebben er veel moeite mee om klanten binnen te krijgen. Wij helpen ze daarbij. We zijn maar een klein schakeltje in het grote geheel”.

Reageer op dit artikel