nieuws

Initiatief Assupost sterft voortijdige dood

Archief

Trage postbezorging door de posterijen leidden in april 1985 tot de oprichting van de landelijke koeriersdienst Assupost in Nieuwegein. Ruim een jaar later moest het bedrijf de activiteiten staken op last van de rechtbank Utrecht bij wie de posterijen een kort geding had aangespannen.

Het was een ‘gat’ in de markt: de bezorging van poststukken van en naar verzekeraars. Eerst voor drie dagen, later voor vijf (werk)dagen per week. Vanaf het eerste uur waren zes verzekeraars klant van Assupost: De Amersfoortse, DAS Rechtsbijstand, De Goudse, Fräser & Co (opgeheven in 1992), Nieuwe Hollandse Lloyd en Zurich (vorig jaar geïntegreerd in Hooge Huys). Later sloten ook de Europeesche en Zwolsche Algemeene (nu Allianz Nederland) plus voormalig makelaar Blom & van der Aa (nu Aon) zich aan.
Werkwijze
De werkwijze van Assupost was eenvoudig: tientallen koeriers haalden de poststukken op bij de betrokken verzekeraars en brachten deze naar het distributiecentrum in Nieuwegein. Daar werd de post gebundeld in pakketten van meer dan vijfhonderd gram om de bepalingen van de Postwet te omzeilen. “Brieven en pakketten beneden dit gewicht worden gewoon via de posterijen verstuurd”, lichtte bedrijfsleider Louwers destijds toe. De koeriersdienst bezorgde toen al postpakketten aan meer dan vijfhonderd tussenpersonen.
In november 1985 tekende Assupost voor de bezorging van meer dan zestienduizend poststukken van 21 verzekeraars bij het intermediair. Tevens maakte het koeriersbedrijf bekend zijn bedrijfsactiviteiten uit te breiden naar de reiswereld. Per 1 december werd een samenwerkingsovereenkomst met touroperators getekend. Ook werd er overleg gevoerd met brancheorganisatie voor experts BCE.
Wind tegen
Ondanks deze perspectief biedende vooruitzichten kreeg het jonge koeriersbedrijf – onverwacht – de wind tegen. Staatsbedrijf PTT had met argusogen de toenemende concurrentie van Assupost gevolgd en meer nog de inkomstenderving in de eigen portemonnee gevoeld. Dat bracht de Staat der Nederlanden ertoe om namens de posterijen op 6 februari 1986 een kort geding aan te spannen met de eis dat Assupost zijn activiteiten zou staken. “De PPT wordt in belangrijke mate in zijn werk geschaad. Assupost tast zijn monopoliepositie aan”, was de conclusie van de landsadvocaat destijds.
Het oordeel van de rechtbank betekende de acute doodsteek voor het koeriersbedrijf: voor 42 medewerkers, van wie dertig parttime krachten, moest er collectief ontslag worden aangevraagd. Voor Louwers waren de druiven zuur. “Het is doodzonde. Het bedrijf zat met name de laatste zes tot acht weken in de lift en dan gebeurt er dit!” Een bijkomende bittere pil was dat veel klanten niet tijdig konden worden geïnformeerd over de noodgedwongen beëindiging van de bedrijfsactiviteiten. “Sommige bedrijven hadden, dankzij de PTT, zelfs na drie dagen hun brief nog niet ontvangen.”
Met de opheffing van Assupost ging een miljoenenomzet verloren.
Herstart
Begin maart 1986 trad de voormalig directeur en eigenaar Kuijper van Assupost naar buiten met zijn plannen voor een herstart van de landelijke koeriersdienst. Contacten zouden al zijn gelegd met een groot deel van de 21 verzekeraars en ruim vijfhonderd tussenpersonen voor wie de post werd bezorgd. “Van diverse bedrijven heb ik toezeggingen gehad”, aldus de gewezen directeur. Hij benadrukte destijds dat het nog wel even zou gaan duren voordat er daadwerkelijk sprake kon zijn van nieuwe activiteiten. “Het opzetten van een juridisch waterdicht ondernemingsplan is niet eenvoudig. Het gaat er tenslotte om een constructie te bedenken die niet in strijd is met de Postwet.” Kennelijk bleek Kuijper toch te optimistisch, want van hem werd daarna niets meer vernomen. Ook anno 2004 was hij niet meer op te sporen. KADER
1985
– Proef variabeurs in Amsterdam start in maart- Pleziervaartuigenverzekeraars voeren no-claimkorting in- Proef met salvage in mei van start in Eindhoven- Verzekeringskamer krijgt ruimere bevoegdheden- Koeriersdienst voor postverkeer verzekeraars naar intermediair- Dit najaar beurspolis voor landmateriaal- Geen vrouwendiscriminatie meer door AOV-verzekeraars- Kamervragen over natura-uitvaartverzekering- ANWB en VHD willen naar één alarmcentrale- Grens open voor levenpolissen uit buitenland

Reageer op dit artikel