nieuws

Verzekering voor vliegleed dat buiten de EU-regels valt

Schade 877

Nederlandse luchtreizigers kunnen vanaf nu bij Maiden General Försäkrings AB (Maiden General) een verzekering afsluiten voor ongemak als serieuze vertraging en vluchtomleiding. Volgens marketingmanager Peter Heijdacker kunnen passagiers slechts in minderheid rekenen op de Europese wetgeving die ‘vluchtschade’ zou moeten vergoeden.

Verzekering voor vliegleed dat buiten de EU-regels valt

De verzekering dekt het ongemak van verzekerde reizigers wanneer een vlucht wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij of meer dan 3 uur te laat op de eindbestemming arriveert. FlightCare biedt ook dekking in geval van vluchtomleiding en als de passagier de toegang tot het vliegtuig wordt geweigerd. Een breed scala aan oorzaken voor het vluchtleed is gedekt zoals slecht weer, aswolken, luchthaven- of vliegtuigaanvallen en overboekingsvluchten.

Pro-actieve claimbetaling

De verzekering keert bij schade € 250 tot € 600 uit, afhankelijk van de vluchtafstand.
Maiden General houdt zelf het vluchtverloop bij en start het claimbetalingsproces proactief wanneer verzekerde reizigers recht hebben op een verzekeringsuitkering. Als de toegang tot het vliegtuig wordt geweigerd moet de passagier zelf een schadeclaim indienen.

Reisagent en online

Het is de doelstelling van Maiden General om de ​​FlightCare-verzekering te verkopen via alle lokale reisagenten en online reismakelaars in Nederland. Maiden General werkt nu al samen met reisgroothandel Vuelandia en claimorganisatie EUclaim.

Europese verordening

De laatste organisatie is in 2007 opgericht naar aanleiding van de invoering van een Europese verordening die de de rechten van passagiers vastlegt bij ernstige vertraging binnen de Europese Unie. EUclaim vordert namens de passagiers de vergoeding van de schade en heeft daarvoor onder meer de app Miss Casey in het leven geroepen.

Onbevredigd gevoel

Het roept de vraag op of je met FlightCare niet dubbel ‘verzekerd’ bent voor geannuleerde vluchten. Volgens Peter Heijdacker, marketing & salesmanager bij Generaal komt van alle
vluchten die 3 uur of langer vertraagd zijn, maar 40% in aanmerking voor een vergoeding door de luchtvaartmaatschappij van de luchtvaartmaatschappij en de andere 60% van de gevallen niet. “Met name deze groep blijft met een onbevredigd gevoel zitten, met onze verzekering worden zij ook gecompenseerd voor het ongemak”, aldus Heijdacker.

Ook buiten de verordening

Heijdacker stelt dat FlightCare “tegen een relatief kleine premie” altijd het volledige bedrag uitkeert, ook als de vertraging niet onder de Europese verordening valt. “Tevens zien wij faillissement van een airline als een annulering, dan komt men ook in aanmerking voor een claim vergoeding.”

Samenwerking met Intrasurance

Maiden General Försäkrings AB werkt in Nederland nauw samen met volmachtbedrijf Intrasurance uit Den Bosch. In dit geval verzorgt Intrasurance de polisadministratie van FlightCare en de afhandeling van de claims, al is  een groot deel van de laatste taak gedigitaliseerd.

Niet-catastrofale (her)verzekeringsproducten

Maiden General is een dochtermaatschappij van Maiden Holdings, Ltd. , een holdingmaatschappij in Bermuda, die actief is met niet-catastrofale, op maat gemaakte herverzekerings- en verzekeringsproducten en -diensten voor kleine en middelgrote verzekeringsmaatschappijen en makelaars in de Verenigde Staten en Europa.

Reageer op dit artikel