nieuws

‘Twee op drie cyberclaims gevolg van onvoorzichtige medewerkers’

Schade 1204

“Bewustwording van cyberdreiging is nog altijd een van de belangrijkste onderdelen van risicobeheersing”, zegt cybermanager Yasin Chalabi van Hiscox. Die verzekeraar komt daarom met een online leerplatform voor verzekerden om te helpen cyberrisico’s te beperken. Volgens Chalabi komen twee op de drie cyberclaims voort uit onvoorzichtig menselijk handelen.

‘Twee op drie cyberclaims gevolg van onvoorzichtige medewerkers’

Verzekeraar Hiscox lanceerde deze week de CyberClear Academy. Dat is een onlineplatform met meerdere leermodules en trainingen voor klanten die een cyberverzekering hebben. De bedoeling is dat het met de aangeboden kennis makkelijker wordt cyberrisico’s te beperken en te beheersen.

Menselijke firewall

In de Academy ligt veel nadruk op bewustwording van cyberrisico’s. Mensen blijken namelijk nog steeds de zwakste schakel. “Maar liefst 67% van de cyberverzekeringsclaims die wij zien, is gerelateerd aan mensen”, zegt manager Yasin Chalabi. “Iemand die per ongeluk op een verdachte link klikt of een apparaat verliest waarop gevoelige bedrijfsinformatie staat. Dit is waar cyberveiligheidstrainingen echt kunnen helpen. Door werknemers op te leiden, bouw je als het ware een menselijke firewall.”

Brutowinst

Tegelijk met de introductie van de CyberClear Academy zijn ook de voorwaarden van de cyberpolissen aangepast. Er is nu een uitgebreidere dekking voor bedrijven die zakendoen met verzekeringnemers van Hiscox of waar de verzekerde deels van afhankelijk is. Ook worden de kosten en bedrijfsschade als gevolg van inbreuken en systeemstoringen bij andere bedrijven vergoed.

Er komt daarnaast een nieuwe vergoeding voor bedrijfsschade. Die is gebaseerd op brutowinst in plaats van nettowinst. Ook is er dekking voor zogeheten CEO-fraude, waarbij criminelen zich voordoen als hooggeplaatste bestuurders en met phishing-mails betalingen proberen binnen te hengelen.

€ 60 miljoen premie in 2020

Chalabi verwacht dat de cybermarkt komende jaren exponentieel groeit. Het Verbond van Verzekeraars gaat uit van een premie van ongeveer € 20 miljoen in 2018. Hiscox denkt dat dat getal in 2020 al is gestegen tot € 60 miljoen.

Reageer op dit artikel