nieuws

Kifid: ‘Vluchtvertraging is geen onzeker voorval’

Schade 3823

Een echtpaar dat zelfstandig nieuwe tickets kocht om na een gemiste aansluiting alsnog tijdig naar huis te vliegen kan deze kosten niet verhalen op haar reisverzekeraar, Aegon. Volgens Kifid is een vluchtvertraging geen onzeker voorval en geldt dit evenmin voor het zoek raken van een koffer op de luchthaven. De geschillencommissie stelt dat het echtpaar zelf meer tijd had moeten inruimen voor de overstap op de luchthaven in het Canadese Toronto. 

Kifid: ‘Vluchtvertraging is geen onzeker voorval’

De consument is na familiebezoek met haar gezin op de weg terug naar Amsterdam. Een reis die gaat met tussenstops in Halifax en Toronto. Door vertraging op de binnenlandse vlucht van Halifax naar Toronto, als gevolg van zware onweers- en regenbuien, landt het gezin met een vertraging van 103 minuten op het vliegveld van Toronto. Daar blijkt ook nog eens een koffer vermist.

Meest goedkope tarief

Wanneer zij aankomen in de vertrekhal voor internationale vluchten blijkt de gate voor de vlucht Toronto-Amsterdam gesloten. De consument belt tevergeefs met de klantenservice hotline, die op zondagavond is gesloten. Met de luchtvaartmaatschappij, waarmee ze zouden vliegen, krijgt ze wel contact. Die kan businessclasstickets aanbieden voor twee dagen later, maar de meerkosten pakken hoog uit en er moet voor twee dagen een hotel geboekt worden. De consument besluit alles afwegende om tickets te kopen tegen het meest goedkope tarief dat zij kan vinden en waarmee ze eerder terugvliegen.

Extra reiskosten

Bij thuiskomst claimt de consument de extra gemaakte reiskosten van ruim € 3.700 op haar reisverzekering. Zij beroept zich daarbij op de voorwaarden van de reisverzekering, waarin staat dat ‘onvoorziene kosten zijn verzekerd, die met toestemming van Aegon Schade Service zijn gemaakt tijdens de reisduur’ en dat vergoed worden ‘extra reiskosten om de woonplaats vanuit het buitenland te bereiken, als de terugreis in redelijkheid niet op de oorspronkelijk geplande wijze of op het oorspronkelijk geplande tijdstip kan plaatsvinden door een onvoorziene buitengewone omstandigheid’.

Te krap vluchtschema

De verzekeraar stelt dat in deze situatie geen sprake is van een onzeker voorval. De consument heeft zelf gekozen voor een te krap vluchtschema, zonder rekening te houden met benodigde tijd voor afhandeling op de binnenlandse vluchten. Aegon wijst erop dat de vrouw voor de internationale vlucht Toronto-Amsterdam meer rekening had moeten houden met de tegenwoordig voorgeschreven aanwezigheid van drie uur voorafgaand aan de vertrektijd. Weliswaar had de vrouw drie uur overstaptijd in haar reisschema ingebouwd, maar daarbij had ze volgens de verzekeraar geen rekening gehouden met onvoorziene gebeurtenissen.

Onvoorziene gebeurtenissen

De geschillencommissie van Kifid concludeert in haar uitspraak dat de optelsom van ‘vertraging van 103 minuten’, ‘een vermiste koffer’ en ‘een niet bereikbare klantenservice hotline’ niet is aan te merken als een onvoorziene buitengewone omstandigheid zoals bedoeld in de reisverzekering. “Vertragingen en een gemiste koffer zijn vervelend, maar niet bijzonder. De consument heeft onvoldoende rekening gehouden met onvoorziene gebeurtenissen, die het halen van de aansluitende internationale vlucht zouden kunnen belemmeren. De consument heeft geen recht op vergoeding van de extra gemaakte reiskosten op grond van de reisverzekering.”

Daarnaast merkt de geschillencommissie op dat de consument het alarmnummer (Aegon Schade Service) had moeten bellen, waardoor de verzekeraar in staat was gesteld om mee te helpen de reisproblemen op te lossen.

Reageer op dit artikel