nieuws

Fraude met deelauto’s noopt verzekeraars tot maatregelen

Schade 5200

Allianz en Snappcar hebben de voorwaarden van de speciale autodeelverzekering ernstig versoberd, meldt het FD. Aanleiding daarvoor is het grote aantal mensen dat de polis misbruikt om bestaande schades te claimen. Deelplatforms blijken in toenemende mate gevoelig voor fraude; ook Centraal Beheer overweegt maatregelen.

Fraude met deelauto’s noopt verzekeraars tot maatregelen

Allianz biedt sinds 2016 een verzekering die schade dekt aan een auto die wordt gehuurd via deelplatform Snappcar. Maar de schades rijzen de pan uit. Dat komt volgens beide bedrijven doordat er veelvuldig wordt gefraudeerd: zo worden auto’s via Snappcar verhuurd aan een bekende die een extra kas zet op een bestaande schade. Vervolgens wordt de schade geclaimd en gerepareerd. “Mensen proberen al bestaande schades te claimen op basis van een kleine schade die is ontstaan tijdens de verhuur’, laat Snappcar weten tegenover het FD. De sterke groei van het delen van auto’s zou het aantal fraudegevallen doen toenemen. Het eigen risico voor de deelautopolis is daarom vorige maand drastisch verhoogd en de uitkeringen zijn beperkt. Voor auto’s ouder dan tien jaar geldt nu een maximum van € 750 of in sommige gevallen € 1.250.

Ook Centraal Beheer, die MyWheels-auto’s verzekert, overweegt maatregelen, waaronder een hoger eigen risico. Bij MyWheels kunnen auto’s ook worden gehuurd zonder eigen risico.

Eerste keer huren

Voor enkele tientallen procenten van de huursom krijgen verhuurders via het platform een verzekering. De daghuur bedraagt bij Snappcar meestal zo’n € 30. Het zijn vooral mensen die voor het eerst huren die schade claimen, aldus Snappcar. Daarom gaat het eigen risico voor de eerste keer huren naar € 500. Bij MyWheels zijn vooral sportauto’s en grotere auto’s claimgevoelig. Die worden nu niet meer aangeboden.

De toenemende fraude speelt de autoverzekeraars in brede zin parten, laat het Verbond van Verzekeraars bij monde van woordvoerder Rudi Buis weten. “We zien in het algemeen bij autoruitpolissen dat verzekerden schade vooral in de eerste drie maanden na het afsluiten van de verzekering claimen. Dat kan geen toeval zijn. Begrijpelijk dat deelplatforms bij klanten die voor een eerste keer een auto huren en die ze nog niet kennen een hoger eigen risico vragen.”

Er rijden inmiddels ruim 30.000 deelauto’s rond in ons land. De strengere verzekeringsvoorwaarden maken particulieren huiverig voor het aanbieden van hun auto op een deelplatform. Snappcar hoopt dat door de beperkte dekking mensen met jonge, schonere auto’s hun voertuig gaan aanbieden. MyWheels richt zich op nieuwe auto’s die eigendom zijn van het platform, dat dan zelf kan besluiten of kleine schades al dan niet gerepareerd worden.

Reageer op dit artikel