nieuws

Univé draait overheveling klanten met woonpolis terug

Schade 1276

Alle klanten van Univé die in februari ongevraagd zijn overgeheveld naar een andere en veel duurdere woonverzekering, worden voor 1 juli teruggezet naar hun oorspronkelijke verzekering. Dat heeft een woordvoerder van Univé zaterdag in de radio-uitzending van Radar laten weten. De stilzwijgende omzetting zorgde destijds voor veel commotie onder de verzekerden. 

Univé draait overheveling klanten met woonpolis terug

Eind januari stuurde regiokantoor Univé Stad en Land een brief naar 32.500 klanten met als titel ‘De All Risk Dekking. Extra service van Univé’. In de brief werd indirect aangekondigd dat hun woonverzekering per half februari zou worden omgezet naar een verzekering met een andere dekking tegen een hogere premie. In de brief stond weliswaar dat Univé adviseerde om de basisdekking om te zetten naar een All Risk Dekking maar direct daarachter stond: ‘Wij doen dat automatisch voor u’.

Opt-out mogelijkheid

Verzekerden die de basisdekking wilden behouden moesten zichzelf voor 5 februari via een e-mail afmelden. In een tweede brief op 7 februari over omzetting werd de  opt-out mogelijkheid als niet meer vermeld.

Nieuwe polis

In een eerdere uitzending van Radar had advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten al laten weten dat er wat hem betreft sprake was van misleiding en een oneerlijke handelspraktijk. Het ging volgens hem om een nieuwe verzekering met een andere dekking tegen een andere premie waarbij ook een nieuwe polis wordt opgesteld, wat volgens hem niet was toegestaan.

Schriftelijke reactie

Destijds kwam Univé met een schriftelijke reactie waarin de verzekeraar aangaf haar klantcommunicatie opnieuw tegen het licht te houden. Ook gaf de verzekeraar aan dat klanten zelf te allen tijde de aanpassing ongedaan konden maken en eventueel teveel betaalde premie retour krijgen.

Excuses en herstelactie

In de radiouitzending van Radar van afgelopen zaterdag doet Pieter Borsboom, manager merk & communicatie bij Univé, daar nog een schepje bovenop en biedt namens Univé excuses aan. “We hadden toestemming moeten vragen voor het aanpassen van de dekking van de verzekering. ” En passant kondigde hij een brede herstelactie aan. Borsboom zegt dat Univé een herstelactie gaat doen. “Dat betekent dat alle klanten, waarbij de basisdekking is omgezet naar een allriskdekking, per 1 juni weer de basisdekking hebben. De teveel betaalde premie krijgen ze teruggestort. Als er in de tussentijd toch een ongelukje is gebeurd, dan is de klant wel verzekerd.”

Univé verwacht eind juni de herstelactie te hebben afgerond.

Reageer op dit artikel