nieuws

Minder verkeersdoden, meer verongelukte e-bikers

Schade 878

In 2017 vielen voor het eerst meer dodelijke slachtoffers op de fiets dan in de auto. Een kwart van de fietsdoden verongelukte op een e-bike. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Voor het eerst in vier jaar is het totaal aantal verkeersdoden wel weer lager dan het jaar ervoor.

Minder verkeersdoden, meer verongelukte e-bikers

In 2017 kwamen 206 fietsers om in het verkeer, 17 meer dan in 2016 en het hoogste aantal in tien jaar. Van die fietsdoden reed een kwart, 57, op een e-bike. Ook dat zijn er 17 meer dan een jaar eerder. Onder mannen verdubbelde het aantal e-bikedoden. Meer dan driekwart van hen was 65-plusser.

Het aantal inzittenden van personenauto’s dat vorig jaar om het leven kwam daalde van 231 in 2016 naar 201 vorig jaar. Verder overleden 58 voetgangers, 51 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 25 bestuurders van een scootmobiel als gevolg van een verkeersongeluk. In totaal waren 613 verkeersdoden te betreuren, 16 minder dan in 2016. Voor het eerst in vier jaar daalde het aantal slachtoffers weer.

Minder slachtoffers jonge en oudere bestuurders

Onder autobestuurders vielen 163 doden, tegen 186 in 2016. Het aantal jongeren (18 tot 25 jaar) en ouderen (65 jaar of ouder) onder de slachtoffers is in 2017 lager dan in 2016. Het aantal jongvolwassen slachtoffers (25 tot 35 jaar) is juist toegenomen.

De meeste verkeersdoden vielen in Noord-Brabant: 98. In Flevoland, Drenthe en Zeeland kwamen de minste verkeersdeelnemers om het leven. In Zuid-Holland, Overijssel en Groningen steeg het aantal dodelijke verkeersslachtoffers.

Reageer op dit artikel