nieuws

Eric Horssius wil concurrent worden van Kifid voor schadeklachten

Schade 4064

Schade-expert en jurist Eric Horssius van Krantz en Polak roept een alternatief voor klachteninstituut Kifid in het leven. Hij gaat vanaf 1 maart consumentenklachten tegen schadeverzekeraars afhandelen als Ombudsman Schadeverzekeringen. Hij doet dit uit onvrede over de procedures bij Kifid. Hij verwacht dat verzekeraars zijn initiatief zullen negeren en ridiculiseren.

Eric Horssius wil concurrent worden van Kifid voor schadeklachten

Met de stichting Ombudsman Schadeverzekeringen Nederland wil Horssius de concurrentie aangaan met Kifid. Hij richt zich enkel op schadeverzekeringen. “In feite ga ik niets anders doen dan Kifid, zie het als een alternatief voor alternatieve geschillenbeslechting”, aldus de jurist en schade-expert van bureau Krantz en Polak.

Onvrede over Kifid

De oprichting van het nieuwe klachtenloket gebeurt uit onvrede over de werkwijze van Kifid. Horssius, die enkele klanten begeleidt die klachten hebben lopen bij dat instituut, vindt dat de wachttijden daar te lang zijn. Ook hebben verzekeraars volgens hem een te grote vinger in de pap. “Als een verzekeraar zegt dat iets geen probleem is, kan het zijn dat een klacht niet behandeld wordt.”

Volgens Horssius wordt de zeggingskracht van de Ombudsman Schadeverzekeringen niets meer dan die van het Kifid. “Maar ook niet minder. Verzekeraars kunnen Kifid-uitspraken naast zich neerleggen zonder dat er sancties volgen. De ultieme sanctie voor het niet volgen van een uitspraak lijkt dat het Verbond hun lidmaatschap opzegt, maar wat is dat waard als 25% van de schadeverzekeraars geen lid is van het Verbond.”

Negatieve publiciteit

De Ombudsman richt zich hoofdzakelijk op klachten tegen verzekeraars, maar kan ook klachten tegen tussenpersonen in behandeling nemen. “In mijn praktijk kom ik die echter niet vaak tegen.” Als verzekeraars een uitspraak van de nieuwe Ombudsman naast zich neerleggen, lopen ze het risico een rechtszaak aan de broek te krijgen. “Ik weet de weg naar de rechter en het verleden heeft geleerd dat verzekeraars gevoelig zijn voor negatieve publiciteit.”

Marginaliseren en ridiculiseren

Horssius verwacht niet dat verzekeraars zullen meewerken aan zijn klachtenprocedures. “Als je opkomt tegen de gevestigde orde zullen ze je ridiculiseren, marginaliseren en negeren. Ze hopen dat het daarmee overwaait en alles bij het oude blijft. Ik wil graag gezag tonen. Houdt een verzekeraar zich niet aan een uitspraak, dan stap ik naar de rechter.”

Consumenten betalen voor de gehele klachtenprocedure € 19,45. Ombudsman Horssius doet zijn werk verder onbezoldigd. “Ik ben op een leeftijd gekomen dat ik minder wil werken. Daarnaast wil ik geld en energie steken in het verbeteren van de verzekeringsindustrie. Zie mij als kwartiermaker. Ik hoop dat een opvolger over een paar jaar dit klachtenloket wil uitbreiden.” Horssius blijft nog wel in deeltijd werken voor Krantz en Polak.

Reageer op dit artikel