nieuws

Grote drukte bij verzekeraars na storm: ‘Hele daken vlogen er van af’

Schade 4400

“De telefoons staan roodgloeiend” meldt Janwillem Swart, Manager Marketing en Communicatie van schadeverzekeraar Nh1816. In de spectaculaire beelden van gisteren, waarin te zien was dat hele daken van huizen vlogen, kwam ook het huis van een verzekerde bij Nh1816 voor. Swart: “Het hele dak vloog er in één keer af. Voor de mensen is dat natuurlijk heel heftig.”

Grote drukte bij verzekeraars na storm: ‘Hele daken vlogen er van af’

Swart meldt ook: “Sinds gistermiddag wordt er heel veel gebeld. Vanochtend is er in vergelijking met een normale vrijdagochtend al 40% vaker gebeld. We moeten alle zeilen bijzetten. Extra mankracht inzetten hebben we nog niet hoeven te doen, we kunnen het aan met overwerken. We zien veel schademeldingen die door omvallende bomen of takken zijn veroorzaakt. Aan het begin van het jaar, tijdens de storm die we toen hadden, kregen we veel meldingen van kleine schades binnen, nu zien we dat er veel grote schades zijn ontstaan.” Nh1816, die alle schademeldingen via het intermediair binnenkrijgt, gaat de expertisegrenzen oprekken. Swart zegt hierover: “Dat doen we zodat de schade sneller kan worden geaccepteerd en afgehandeld, we willen de mensen namelijk zo snel mogelijk helpen.”

Calamiteitenplan

Marjanne Mulder, woordvoerder namens Centraal Beheer, zegt dat Centraal Beheer goed heeft kunnen anticiperen. “Naar aanleiding van de grote hagelstorm in juni 2016 hebben we een calamiteitenplan opgezet. Tijdens die storm werd iedereen ingezet om de schades op te nemen en zat ook ik op een gegeven moment aan de telefoon. Dit keer hebben we tijdig extra personeel in weten te zetten. We zijn een dag voor de storm al begonnen met het waarschuwen van onze klanten. Dat hebben we via elk kanaal gedaan dat we ter beschikking hadden, maar vooral via social media. Tot nu toe zien we vooral schades aan schuttingen, en meer schade door omvallende bomen dan verkeersschade. Ik heb verhalen gehoord van rondvliegende objecten zoals trampolines en dakpannen.”

Meer collega’s ingezet

Woordvoerder Elvira Bos van Reaal en nowGo, het nieuwe digitale label van Vivat,  zegt het volgende: “Bij Reaal en nowGo is het gisteren enorm druk geweest aan de telefoon. Driemaal drukker dan een reguliere donderdag. Het aantal schades is 3 tot 4 maal hoger dan normaal. Van het intermediair en de gevolmachtigden weten wij dat er ook via hen veel meldingen zijn binnengekomen, die cijfers zijn nog niet binnen. Vandaag en de komende dagen verwachten we ook nog veel schademeldingen, daarom hebben we meer collega’s ingezet om onze klanten te helpen.” Ze vertelt ook: “Op Reaal.nl en nowGo.nl is een speciale knop geplaatst om stormschade direct te kunnen melden. We bekijken vanochtend of daarnaast nog aanvullende maatregelen nodig zijn. Wat opvalt bij deze schade is een relatief nieuw fenomeen: rondvliegend tuinmeubilair. Dit heeft gezorgd voor veel schade. Daarnaast zien we ook meldingen van vliegende tuinhuisjes, daken en sculpturen, die in de tuin van de buren belanden.”

Reageer op dit artikel