nieuws

Zorgautoriteit onderwerpt verzekeraars eerder aan controle

Schade 704

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat dit jaar eerder dan in voorgaande jaren controleren of de informatie op de websites van zorgverzekeraars juist, volledig en goed vindbaar is. Bovendien legt de toezichthouder behalve de telefonische beantwoording van vragen nu ook de klantenservice via Twitter onder de loep.

Zorgautoriteit onderwerpt verzekeraars eerder aan controle

Met de aangekondigde maatregelen hoopt de NZa de transparantie van zorgverzekeraars te vergroten. Vorig jaar vonden controles vooral plaats in de overstapperiode, tussen half november en 31 januari. De zorgautoriteit wil met de nieuwe acties benadrukken dat transparantie het hele jaar door van groot belang is.

De NZa herhaalt dit jaar het onderzoek met mysterybellers. Hiermee wordt gekeken of zorgverzekeraars consumenten aan de telefoon goed voorlichten. Omdat verzekeraars ook steeds vaker via Twitter contact hebben met klanten, gaat de toezichthouder ook dit kanaal monitoren.

Meer duidelijkheid over collectiviteiten

Om voor consumenten duidelijker te maken wat de verschillen zijn tussen een collectieve zorgverzekering en een gewone polis, past de NZa per 1 november 2017 de regeling ‘informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten’ aan. Zo komt er een verplichting voor zorgverzekeraars om op hun website informatie over collectiviteiten te geven. Ook moeten verzekeraars ervoor zorgen dat collectiviteiten, zoals een werkgever, belangenorganisatie of sportvereniging, duidelijk aangeven op welke polis de collectieve zorgverzekering is gebaseerd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.