nieuws

Succesvolle campagne Interpolis blijkt kopie van AT&T

Schade 0

De succesvolle en indringende bewustwordingscampagne van Interpolis gericht op het tegengaan van het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur blijkt een kopie te zijn van een AT&T campagne. AT&T’s ‘It can wait’ campagne werd met een zelfde doelstelling in 2010 gelanceerd. In 2016 publiceerde AT&T een campagnefilmpje dat qua inhoud en setting heel erg lijkt op dat van Interpolis.

Succesvolle campagne Interpolis blijkt kopie van AT&T

Interpolis lanceerde eergisteren het campagnefilmpje. Proefpersonen ervaren zelf hoe snel automobilisten afgeleid zijn door over een speciaal parcours te rijden terwijl ze met hun telefoon bezig zijn. Dit onderdeel is het grootste verschil tussen het filmpje van Interpolis en dat van het Amerikaanse telecombedrijf AT&T. De interviews die daarna volgen lijken qua inhoud en setting erg sterk op de AT&T ‘It can wait’ campagne. AT&T confronteerde automobilisten in het filmpje met een slachtoffer van een verkeersongeluk dat werd veroorzaakt door het gebruik van een telefoon tijdens het rijden. In het filmpje van Interpolis confronteert een dader automobilisten met de gevolgen van zijn rijgedrag. Na de lancering van de campagne ontving Interpolis nationaal veel reacties.

Movement

Opvallend is dat Interpolis in het filmpje mensen verwijst naar de AutoModus App waar vervolgens privacy gevoelige informatie, zoals het kentekennummer, wordt opgevraagd van gebruikers. Interpolis noemt het filmpje een mini-docu en is onderdeel van het manifest dat Interpolis met haar partners heeft afgesloten om te zorgen voor 25% minder verkeersslachtoffers in 2020. De verzekeraar ondertekende een manifest waarin wordt samengewerkt met de Gemeente Tilburg en Veilig Verkeer Nederland committeert aan het realiseren van deze belofte. AT&T begon in 2010 met de campagne en heeft dezelfde doelstellingen als Interpolis. AT&T positioneert de campagne als een ‘movement’. Woordvoerders van Interpolis waren niet bereikbaar voor commentaar. Volgens Interpolis, die in een later stadium wel commentaar gaf, heeft het campagnefilmpje van AT&T hen geïnspireerd.

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.