nieuws

Een ongeluk komt nooit alleen

Schade 183

Zo nu en dan vindt er een hele reeks ongelukkige toevalligheden plaats die uitmonden in een grote ramp en die risicovoorspellers en -managers de nodige hoofdbrekens bezorgen. Neem bijvoorbeeld de explosie in de haven van Tianjin in China vorig jaar. Die schokkende gebeurtenis had niet alleen 170 doden tot gevolg, maar veroorzaakte naar schatting ook voor tussen de 5 en 6 miljard dollar aan schade.

Een ongeluk komt nooit alleen

De oorzaak van de ramp was een brand die in het magazijn van een vervoerder ontstond. Daarin stonden veel meer gevaarlijke chemicaliën opgeslagen dan toegestaan. De brandweer wist dat niet en bluste met water, wat twee enorme explosies veroorzaakte. Doordat het ook ging regenen, reageerden de chemicaliën nog meer en werd het hele gebied vervuild. Eén van de grootste lessen die de ramp van Tianjin zowel verzekerden als verzekeraars leert, is dat risico’s zich kunnen opstapelen.

Tianjin is een enorme haven, voor enorme schepen. Phil Skelton, head of transportation risk management bij Chubb legt uit dat de bouw en de exploitatie van deze schepen zo duur is dat ze volledig geladen moeten worden om quitte te spelen. “De schepen worden vaak zo vol mogelijk geladen. Dus zelfs als een klant diverse containers voor verschillende dagen boekt, probeert de vervoerder al die containers op één schip te krijgen. Dat betekent dat er soms voor vier of vijf dagen aan containerladingen op de kade staan te wachten om op zo’n enorm schip geladen te worden.”

Groeiende achterstanden

Als een schip vertraagd is, stapelen de containers zich ook buiten de hoofdterminal op. Terminals zijn erop gebouwd om containers snel te verwerken, en zijn niet ingericht voor langdurige opslag. In Tianjin werden de hoofdterminals dan ook niet getroffen, maar de kades wel. Hier stonden alle containers die ofwel nog geladen moeten worden, of die wachten op verdere distributie. De grootste schadepost in Tianjin waren de meer dan 10.000 auto’s die zowel beschadigd raakten door de explosie als door de chemische vervuiling. Eén van de autobedrijven niet wist hoeveel auto’s hij op verschillende opslagterreinen had staan, wat zijn claimproces erg ingewikkeld maakte. Doordat de regering de toegang tot het gebied verbood, was het heel moeilijk de schade te inventariseren en kon vijf weken lang niemand erbij om de schade te bekijken.

170 mensen verloren bij de ramp het leven

Christian Stachel, Chubb’s marine claims manager for continental Europe and Eurasia, vertelt: “In sommige gevallen werd de situatie nog ingewikkelder, omdat het niet duidelijk was wie de eigenaar van de auto’s was. Waren de auto’s al verkocht? Of waren ze nog steeds het eigendom van de verzekerde? Als een auto brandschade had, werd het voertuig total loss verklaard. Maar als er maar weinig schade was, zou de verzekerde dan het risico willen nemen een mogelijk vervuilde auto op de markt te brengen?”

De omvang van de haven en van de ramp, zorgde ervoor dat de locatie onderwerp van discussie is geworden. “De definitie van locatie is niet duidelijk. Verschillende adressen in Tianjin liepen schade op, en je zou kunnen stellen dat Tianjin-haven – het hele gebied – de locatie is. Je kunt echter ook stellen dat elk adres apart een locatie is. Is de locatie het hele havengebied in Tianjin? Of gaat het om elk los adres?”

Omvang van het probleem

Trevor McGarry, executive director of marine insurance bij Willis: “Niemand realiseerde zich dat Tianjin zo enorm is. Sommige verzekerden hadden op zeven of acht verschillende plekken in Tianjin auto’s staan. Normaal ga je ervan uit dat een hagelbui of storm niet al deze locaties treft, omdat ze nogal ver uit elkaar liggen. Maar door deze explosie werden alle locaties getroffen. Niemand had dat voorzien. Dit zal zeker gevolgen hebben voor de manier waarop we met risicoaccumulatie omgaan. Van een aantal verzekeraars weet ik dat ze voor een paar klanten een limiet van $ 30- 40 miljoen dollar hanteerden. Die klanten blijken nu zeven of acht opslaglocaties in Tianjin te hebben. Ik denk dat we daarom in de toekomst zullen overstappen naar een dekking per gebeurtenis in plaats van per locatie.”

 6 miljard dollar is naar schatting de totale verzekerde schade

Hij voegt daaraan toe dat de meeste van Willis’ klanten met wie hij sprak, meer auto’s in Tianjin hadden staan dan ze wisten. De Chinese economie was ingezakt, en er stonden meer auto’s dan verwacht in de haven op verscheping te wachten. Om de zaken nog erger te maken, vond de explosie vlakbij de grootste auto-opslag plaats.

“Voertuigen zijn veel kwetsbaarder dan goederen die in een container liggen opgeslagen. Maar ook in containers verpakte levensmiddelen, een paar kilometer verderop, waren vervuild. Zelfs auto’s die tien kilometer verderop stonden raakten vervuild.”

Risicomanagers moeten lering trekken uit explosie in Tianjin in China.

Wat zijn de lessen van Tianjin? Niet te veel risico lopen op één locatie en de supply chain moet zo worden ingericht dat goederen zo laat mogelijk in de haven of op het schip terechtkomen.

Gebrek aan controle

Risicomanagers hebben helaas weinig invloed op deze processen. Die worden geleid door logistieke afdelingen en dienstverleners. Vaak komt het ook voor dat de risicomanagers van grote bedrijven of hun organisatie soms niet weten wat er op dat moment vervoerd wordt omdat ze zoveel filialen en inkoopafdelingen hebben.

Phil: “Je kunt zonder het te weten risico opbouwen. We zijn er al een paar jaar mee bezig onze verzekerden zich daar bewust van te laten worden. Niet alle aanbieders van logistieke diensten hebben de software waarmee ze kunnen zien wat er vervoerd wordt. Dat is het probleem.”

“Dit zal zeker gevolgen hebben voor de manier waarop we met risicoaccumulaties omgaan”

Het moet ook duidelijk zijn wat er verzekerd is en wat niet. Christian van Chubb zegt daarover: “De belangrijkste les die Tianjin ons leert, is dat het duidelijk moet zijn op welk moment een risico van het ene op het andere bedrijf overgaat. Als je bijvoorbeeld een auto naar China vervoert, gaat het eigendom over op de koper. Het is belangrijk dat je aangeeft op welk moment die overdracht precies plaatsvindt. Dat is niet alleen verzekeringstechnisch noodzakelijk, maar vereist ook een helder koopcontract. Bedrijven weten niet welke risico’s ze lopen zolang er niet duidelijk is wanneer eigendom overgaat op de koper.”

Tianjin’s lessen voor risicomanagers

  • Ben je bewust van risicoaccumulatie

Weet waar je goederen zich bevinden, of laat ze volgen door je logistieke dienstverlener. Om risicoaccumulatie in kaart te brengen, is het belangrijk om te weten welke havens er voor je goederen worden gebruikt.

  • Beperk opslagtijd

Beperk de tijd die goederen in een haven liggen opgeslagen, zoveel mogelijk. Zie erop toe dat je spullen pas op het allerlaatste moment in de haven aankomen, om zo snel mogelijk naar distributiecentra buiten de haven te worden vervoerd.

  • De waarde van rampenplannen en verzekeringen

Tianjin benadrukt de waarde van een rampenplan eens te meer. Welke alternatieve bestemming is er voor de containers? Wat is de dichtstbijzijnde uitwijkhaven? Zijn de goederen zo kwetsbaar dat luchtvracht nodig is om aan je orders of productieplanning te kunnen voldoen? Verzekeringen spelen een belangrijke rol maar het is van cruciaal belang om de maximale risicoblootstelling van goederen te bepalen en ervoor te zorgen dat de dekkingslimiet en de polisvoorwaarden te allen tijde duidelijk zijn.

Lees het originele artikel in het Progress Magazine van CHUBB

Dit is een partnerbijdrage van Chubb. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Chubb.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.