nieuws

Achter de schermen van actiefilms en realityshows

Schade 508

In de wereld van actiefilms en realityshows bestaat een spanningsveld tussen de verantwoordelijkheid van een producer, zorgplicht voor deelnemers en de vraag naar verrassende, boeiende televisie. Wie is aansprakelijk als er ongelukken gebeuren? Of als een van de deelnemers komt te overlijden? Risicomanagement overkoepelt dat essentiële spanningsveld.

Achter de schermen van actiefilms en realityshows

Een man zit gevangen in een metalen kooi. Dan worden er 30.000 kakkerlakken over hem uitgestort, ze krioelen over zijn lijf. Als hij gilt, zal hij niets te eten krijgen. Dit klinkt als een goedkoop horrorverhaal, maar is in feite een beschrijving van een scène uit I’m a celebrity… Get me out of here, een Britse reality-serie.

Na 13 jaar is het programma onverminderd populair. Voor film- en tv-producers betekent dit dat ze het wankele evenwicht moeten bewaren tussen kijkers tevredenstellen en zorg dragen voor hun deelnemers. De programma’s worden spectaculairder, maar de budgetten worden kleiner. En ze moeten opboksen tegen spannende filmpjes die kijkers zelf op YouTube plaatsen.

Beperkte budgetten

“Producenten willen veel risico nemen, tegen zo laag mogelijke kosten”, vertelt Arjen van Dun, commercial director accident and health for Europe bij Chubb. “Ik ken de beperkte budgetten en ik vrees dat ze zich niet eens bewust zijn van alle risico’s.”

Ook Bobb Parr, tien jaar lang risicomanagementadviseur bij The Amazing Race en eigenaar van risicobeheerder SO3 Projects waarschuwt voor de ‘duivelse driehoek’ van beschikbare budgetten, creatieve plannen en de ervaring van programmamakers. “Er bestaat een spanningsveld tussen je verantwoordelijkheid als producer, je zorgplicht voor de deelnemers en de vraag naar verrassende, boeiende televisie. Risicomanagement overkoepelt dat essentiële spanningsveld.”

Zorgplicht

“Beroemdheden die willen meedoen om hun populariteit te verhogen, accepteren een hoog risico en denken onvoldoende na over de risico’s die ze lopen”, stelt Van Dun. Producers hebben een zorgplicht die verder gaat dan een ondertekende verklaring van vrijwaring van aansprakelijkheid. “Je moet ze goed informeren en ze moeten nadenken over mogelijk letsel. Zijn ze zich echt bewust van de gevaren die ze lopen?”

“Beroemdheden denken onvoldoende na over de risico’s”

“Je moet ervoor zorgen dat je gedegen maatregelen treft om calamiteiten aan te pakken”, zegt Parr. “Als er ook maar iemand gewond kan raken, moet je ervoor zorgen dat je een eerstehulp- of evacuatieteam klaar hebt staan. Dat lijkt meer op crisismanagement.”

Hoewel er vaak gedacht wordt dat de risico’s bij actiefilms groter zijn, zijn ze in werkelijkheid kleiner. De stunts worden zorgvuldig voorbereid en uitgevoerd, en meestal vinden de opnames niet in volgorde plaats. Van Dun: “Producties met grote budgetten hebben ook geld voor hun verzekerings- en risicoprogramma.”

Eigen stunts

Toch krijgen ook filmmakers en hun sterren te maken met problemen, vooral als die laatsten hun eigen stunts doen. Actrice Isla Fisher verdronk bijna bij de opnames van een goocheltruc onder water voor de film Now you see me. “Iedereen vond dat ik geweldig acteerde. In feite was ik aan het verdrinken… niemand realiseerde zich dat ik werkelijk in de problemen zat”, vertelde ze. Een stuntman op de set besefte wat er aan de hand was, en gebruikte de noodontgrendeling.

Als er iets misgaat, kan het lastig zijn te bepalen wie er verantwoordelijk en aansprakelijk is. Van Dun vertelt daarover: “Er zijn meerdere partijen betrokken bij films en tv-programma’s. Denk aan de omroep, de producent en de deelnemers. En aan externe partijen die door de producent zijn ingeschakeld.”

Aansprakelijkheid

Producenten kunnen contractueel alle aansprakelijkheid aanvaarden, maar bij juridische stappen raken veelal alle partijen betrokken. Parr zegt: “Een slimme advocaat zal zoveel mogelijk gronden voor een rechtszaak zoeken. Dan kunnen ze een zaak aanspannen tegen zowel de omroep, de productiemaatschappij als de ingehuurde risicomanager. Uitzoeken wie de verantwoordelijkheid draagt, is een van de grote uitdagingen binnen de sector.”

“Een slimme advocaat zal zoveel mogelijk

gronden voor een rechtszaak zoeken”

Een voorbeeld hiervan is het helikopterongeluk waarbij cameraman Darren Rydstrom, piloot David Gibbs en cast-lid Michael Donatelli omkwamen. Ze waren bezig aan nachtopnames voor een Discovery-serie over het leger. Michaels vrouw en zijn 15-jarige dochter klaagden Discovery, de producenten en Crossbow, eigenaar van de helikopter, aan voor dood door schuld.

Risicomanagement

Maar zelfs als een producent zijn aansprakelijkheid aanvaardt, kan de omroep reputatieschade lijden door de negatieve publiciteit, waarschuwt Arjen. De beste manier om dat te voorkomen is door risicomanagement in te zetten. Parr adviseert: “Begin met een risicobeoordeling en analyseer die. Stel aanbevelingen op en pas ze toe. Zorg bovendien voor feedback over dat proces. Als je dat niet doet, kun je het geen proces noemen.”

Lees hier het gehele Engelstalige artikel.

Dit is een partnerbijdrage van Chubb. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Chubb.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.